Lockar kunder med olagliga metoder

Konsumentverket har granskat inspelningsbanden från Västerviksföretaget Svensk Premierådgivning. Slutsats: företaget bryter mot lagen. - Kunderna har fått fakturor utan att ha gått med på något avtal, säger juristen Anna Hallqvist.

Västervik2009-10-24 00:00
Först var det Borsta.se, nu Svensk Premierådgivning. Två företag från Västervik med samma företagsledare bakom ridåerna: 24-årige Andreas Karlsson. Båda företagen har den senaste tiden varit i blåsväder över hela landet.Mängder av kunder har anmält företagen till Konsumentverket och polisen. Borsta.se, som skickade hem tandborstar till folk utan att de beställt några tandborstar, polisanmäldes för att ha tecknat ett avtal med en minderårig. Anmälningarna mot företagen är samlade hos kriminalpolisen i Linköping eftersom bolagens huvudkontor ligger där. Det senaste vi berättade om Svensk Premierådgivning var att företaget hotats med vite och tvingats lämna ifrån sig sex bandinspelningar med kunder som säger sig vara lurade. Företaget självt hade inga bekymmer med dessa krav. Utan menade att merparten av inspelningarna bevisade att företaget handlat på ett riktigt sätt och inte brutit mot lagen. Det visade sig vara tvärtom.Konsumentverkets jurister har granskat banden och de är rörande överens om att samtliga bandinspelningar bevisar brott mot marknadsföringslagen. På banden redovisas nämligen att kunderna sagt ja till att få hem information om premierådgivning. I samma veva har kunderna också fått en faktura i brevlådan. Har de inte velat ha tjänsten har de av företaget ombetts att kontakta företaget och säga detta. Annars har företaget ansett att kunderna tackat ja och därmed slutit ett avtal. Ett avtal som innebär råd och tips om pensionsplaceringar. - Det är ett brott mot marknadsföringslagen. Att locka in kunderna i avtal som de inte aktivt tackat ja till, det är vilseledande, säger Anna Hallqvist, en av juristerna på Konsumentverket som granskat bandinspelningarna. Nu ligger ärendet hos Konsumentombudsmannen, KO. Juristen på KO ska avgöra vilket straff företaget ska få. Det kan exempelvis handla om en marknadsföringsavgift, en slags företagsböter som baseras på det gångna årets totala omsättning i bolaget. VT har sökt vd:n Andreas Karlsson för en kommentar om de nya uppgifterna men han har inte gått att nå honom under vare sig torsdagen eller fredagen. Han har även tidigare intervjuats av VT i ärendet och gjorde då klart att han inte vill ha fortsatt kontakt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om