Lugn vinter för isbrytaren
Hittills har vintern varit bekväm för Västerviks isbrytare Aston. Som dock ligger i ständig beredskap vid kaj.- Vi har kört endast ett par timmar för att bryta lite is kring prickarna på Lucernafjärden och ut mot Tallskärshålet, berättar Tomas Dahlqvist som äger Aston via ett bolag.
Öppet till stan. Det ingår i det kommunala ansvaret att se till att det finns brutna rännor in till Västerviks hamnar. Den här bilden togs den 10 januari 2003 då isläget var ganska besvärligt i Västervik. Då fick bogserbåten Aston jobba hårt med den tjocka isen. Arkivbild: ANDERS STEINER
Foto: Fotograf saknas!
Inför nästa vinter blir det ny upphandling med kommunen.
Hela denna vinter hänger det på urstarka Aston, byggd 1915 på Motala Varv, att det blir isfritt in till Lucerna.
- Aston används så gott som enbart för isbrytning. Dagens lastfartyg till och från Västervik klarar sig till och från kaj utan assistans av bogserbåt, säger Carl-Johan Carlstedt, vd på VLI.
- Bara ett pråmekipage som då och då kommer till Västervik brukar vilja ha bogserbåtshjälp in och ut från kajen.
Det ingår i det kommunala ansvaret att se till att det finns bruten ränna in till Lucernahamnen hela vintern.
För isbrytningen betalar kommunen ett fast pris på 145 000 kronor per säsong. I det priset ingår 40 timmars isbrytning. Därefter tar Aston ut 2 200 kronor per timme isbrytning.
Den senaste tiden har en hel del underhållsarbete utförts på Aston, som sina 91 år till trots fungerar mycket bra.
Att Västervik har Aston som isbrytare kan vi faktiskt tacka Lenin för. Hade han inte i juli 1918 låtit bolsjevikerna mörda den ryske tsaren Nikolaj II och hela dennes familj, så vet ingen hur det hade gått med isbrytningen i Västervik.
Det var nämligen just tsar Nikolaj II som beställde bogserbåten Aston i Motala 1915! Tsaren ville ha en robust och isgående nöjesbåt.
Lite annat kom dock emellan, bland annat den ryska revolutionen, och för Aston blev det ett helt annat liv än planerat.
I många år tuffade han runt i finländska farvatten. Det finns dock ännu spår av tsaren ombord. Flera kranar i maskinrummet bär till exempel rysk text.
Aston har två dieselmotorer från 1996 på totalt närmare tusen hästkrafter, vilka dessutom växlats ned rejält på vägen ut till den stora, lågvarviga och ställbara propellern.
Astons dragkraft är på imponerande tio ton. Den vikten kan fartyget lyfta om man kopplar till en vajer som får gå via en bryttrissa. JAS 39 Gripen har en dragkraft på bara åtta ton, även om flygplanet går något fortare än Astons elva knop.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!