Lyckad satsning på "fräscha kyssar"

I början av året slog Folktandvården på stora reklamtrumman för frisktandvård. Med ett fast månadspris på tandvård hoppades man att nå många och framför allt de ungdomar som just lämnat den fria tandvården. Satsningen har lyckats.

Västervik2005-10-03 00:25
- Vi hade satt som mål att det skulle tecknas 2 500 avtal under 2005, säger Martina Slättman som är Folktandvårdens informatör. Det målet är redan uppnått.
Det är tre månader kvar av året så antalet avtal kommer säkert att öka. I Västervik har det hittills gått trögt.
- Målet för Västervik är 332 och hittills har bara 240 avtal slutits.

Tidigare har det visat sig att ungdomar bortprioriterat kostnaderna för tandvården när de lämnat tonåren och får så många andra utgifter. Genom frisktandvården blev det ett sätt för ungdomarna att sprida ut kostnaderna över året och få regelbunden tandvård och goda munhälsoråd.
- Över 40 procent av dem som tecknat avtal utgörs av 20-25 åringar, säger Martina Slättman.
Det har också visat sig att de allra flesta av dem som tecknat avtal har hamnat i premiegrupp 1 vilket innebär att månadskostnaden stannar på 35 kronor.
Den patient som tecknade avtal nummer 2 500 kommer från Nybro. Han kommer att firas med ett frisktandvårdspaket som bland annat innehåller tandborstar för hela kontraktsperioden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om