Lysingsbadets vd är ytterst tveksam

Gunnar Boman, vd för Lysingsbadet Västervik Resort AB, varnar för en överdriven optimism vad gäller effekterna av en eventuell färjetrafik från Västervik till Gotland från och med 2015.

Gunnar Boman.

Gunnar Boman.

Foto: Liljegren Anders

Västervik2010-01-23 00:00
Det är så lätt att bara säga "o, vad fantastiskt", men man ska nog inte överdriva effekterna av en färjehamn i Västervik. Är man på väg till Gotland så har man målet att åka just dit. Då gör man inte fler stopp på vägen än nödvändigt. Då tar man rasten först på färjan, det är ju en så lång resa ändå, säger Gunnar Boman.- Kanske blir det ännu tydligare när man är på väg från Gotland. Då har man vilat hela semestern samt på färjan hem. Då kör nog de flesta bara i land för att därefter ta sig hem så fort som möjligt.Nej, Lysingsbadets chef tror inte på att hans semesteranläggning gratis ska få en massa extra gästnätter. Trots att anläggningen ligger mycket nära färjeterminalen.- Man måste i så fall jobba aktivt och stenhårt för att nå dit. Det gäller i så fall att få besökarna att redan i förväg välja att kombinera Gotland och Västervik som semesteralternativ.Boman berättar om när Västervik senast hade sommartrafik till Gotland. På grund av tidiga avgångstider från Västervik, och sena ankomsttider hit, fick Lysingsbadet ganska många extra övernattningar.- Fast de som bara ligger över natt är inga drömkunder. De konsumerar inget. Det gäller att ha kunder som stannar några dagar, samt äter, shoppar och gör en massa andra saker här i Västervik. De ska ha Västervik som semestermål.Lysingsbadets vd inser samtidigt att Gotlandstrafiken är en symboliskt mycket viktig fråga för Västervik.- Sedan får man göra ordentliga beräkningar. Hur mycket är exempelvis symbolen värd i förhållande till de faktiska kostnaderna och de faktiska intäkter färjetrafiken ger. Alla stora investeringar måste vila på noggranna kalkyler.- Västerviks sätts på kartan och många får upp ögonen för vår fina stad. Värdet är att staden blir känd.- Om, vilket är ganska så otroligt, Västervik året runt blir enda hamn för Gotlandstrafiken på fastlandet blir de positiva effekterna betydligt större.- Då skapar det riktigt många arbetstillfällen, inte minst med tanke på allt gods som kommer att passera via Västervik. Blir Västervik en av två hamnar, tillsammans med Nynäshamn, måste vi däremot jobba stenhårt för att krama ur fördelar av Gotlandstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om