"Lysingsvägen rena racerbanan"
- Lysingsvägen har blivit rena racerbanan, trots att hastigheten är rekommenderad till 30 kilometer i timmen förbi äldreboendet Lindögården. Nattetid väcks vi ofta av kappkörande bilars tjutande däck.
Sätt upp riktiga skyltar. Om trafiksäkerheten kräver det borde man sätta upp riktiga skyltar om hastighetsbegränsning på Lysingsvägen och inte bara rekommendationer, säger Folke Bergström som påpekar att inte ens kommunens egna fordon håller fartbegränsningen på gatan. Foto: ANDERS STEINER
Foto: Fotograf saknas!
- Kommunen har satt upp blåvita skyltar som säger att 30 km/tim är rekommenderat fart och man har även gjort en avsmalning av gatan för att få ned farten förbi bland annat Lindögården, säger Folke Bergström som bor i ett hyreshus på Lysingsvägen.
På väg till och från Lindögården korsar dagligen många rörelsehindrade äldre människor Lysingsvägen, ofta med rollator.
- Om trafiksäkerheten kräver det borde man sätta upp riktiga skyltar om hastighetsbegränsning och inte bara en rekommendation som folk kan strunta helt i, säger Folke Bergström som påpekar att inte ens kommunens egna fordon håller fartbegränsningen.
- Sopbilar, bussar och till och med poliser susar förbi i betydligt högre farter.
- På kvällarna gör unga förare regelrätta burnouts med sina bilar, det vill säga låter hjulen spinna loss på asfalten. Hans påstående styrks av långa, svarta spår i asfalten vid övergångsstället utanför Lindögården.
En sen kväll strax före skolstarten såg de boende längs Lysingsvägen hur fem, sex EU-mopeder ställde upp i bredd för att i 70-80 km/tim tävlingsköra den långa raksträckan bort mot Östersjövägen.
En kvinna i hyreshuset intill Folke Bergströms berättar att hon vaknar upp var och varannan natt av tjutande bildäck.
- De kör streetrace här utanför. Vi får nattsömnen förstörd. Man bara väntar på att en olycka ska inträffa. Det är skrämmande att inget görs åt saken.
- Tyvärr börjar problemet med fortkörande unga förare breda ut sig alltmer inom alla delar av centrala Västervik. Vi försöker ha fartkontroller på olika ställen, säger Arne Ljungblad, ledare för polisens trafikgrupp i Västervik.
Han får medhåll av kommunens trafikingenjör Gunnar Mårtensson:
- Fartbegränsning hjälper tyvärr inte. På Hamngatan är det också 30 km/tim och där körde flera bilar i 100 och mer i somras. Stora fartgupp vill vi heller inte bygga eftersom det är en bussgata.
- Däremot skissar jag just nu på att lägga ut upphöjda, platta "kuddar" på bland annat Lysingsvägen.
- Kuddarna är tillräckligt smala för att bussar ska kunna passera mitt över dem med hjulen på sidorna, men tillräckligt breda för att personbilar ska tvingas köra upp på dem med ena hjulparet, säger Gunnar Mårtensson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!