Mamma kritisk: Inga bälten i bussen som går på E22

Martina Holmer tycker att det borde finnas bälte i bussen som går mellan Gunnebo och Västervik: "Ska det behöva hända en olycka?"

Busslinjen mellan Gunnebo och Västervik har gjorts om till regionlinje, men det är fortfarande en stadsbuss som trafikerar där.

Busslinjen mellan Gunnebo och Västervik har gjorts om till regionlinje, men det är fortfarande en stadsbuss som trafikerar där.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Västervik2023-12-08 05:00

Bussen mellan Gunnebo och Västervik, som heter linje 36 numera, saknar bälten.

Det gillar inte Martina Holmer, som bor i Gunnebo. Hon kan inte själv skjutsa sin son till träningen i Västervik, eftersom hon jobbar, utan han får åka buss istället. Men där finns alltså inga bälten.

– Det känns fel att de ska åka i den här bussen utan bälten. Ska det behöva hända en olycka? undrar hon.

undefined
Busslinje 36 hette tidigare 2 och var då en stadslinje.

Stefan Karlsson är chef för linjetrafiken på KLT, Kalmar länstrafik. Han förklarar bristen på bälten med att den här sträckan tidigare var en stadslinje.

I augusti gjorde KLT om den till en regionlinje, men det är fortfarande en stadsbuss som går på sträckan, och sådana bussar har inget krav på bälte.

Däremot får de bara köra i 90 kilometer i timmen, även om det är en 100-väg, om det inte finns bälten i dem.

– Det är inget ovanligt att en stadsbuss går i 90, men i och med att vi har valt att göra det till en regionlinje, vill vi ju att det ska vara bälte, säger Stefan Karlsson.

undefined
Busslinjen mellan Gunnebo och Västervik har gjorts om till regionlinje, men det är fortfarande en stadsbuss som trafikerar där.

Enligt Karlsson finns det inget som hindrar att man kör med en stadsbuss på en regionlinje, men i just det här fallet är det faktiskt nya bussar med bälten på gång. Han räknar med att de ska vara i trafik om ett par månader senast.

Även i framtiden kan det dock hända att stadsbussar kan behöva sättas in på regionlinjer, om en buss går sönder och det inte finns någon annan att sätta in.

undefined
Busshållplatsen vid stadsdelen Jenny i Västervik trafikeras av en rad linjer, bland annat 36:an.

Sedan 2004 ska alla bussar ha bälte, såvida de inte går i stadstrafik.

Sedan oktober 2018 är bussbolagen dessutom skyldiga att muntligt eller skriftligt informera resenärerna om att de ska använda bilbälte. Men det är individen själv som ansvarar för att bältet används.

Alla busspassagerare som är äldre än tre år ska sitta på en plats med bälte, om det finns en sådan, och använda bältet.

Men många struntar i det. Enligt en studie från 2011 var det bara 30 procent som hade bälte i buss. Nio år senare hade den siffran sjunkit till knappt 18.

undefined
Busslinje 25, som bland annat går mellan Överum och Västervik, har däremot bälten.

Stefan Karlssons bedömning är att det är ännu färre nu.

– Ibland när jag åker buss är jag den enda som har bälte, säger han.

Bussresenärerna får återkommande påminnelser på en skärm om att de ska sätta på sig bältet. Trots detta är det alltså bara ett fåtal som verkligen gör det.

– Egentligen är det som i en bil: man ska använda bälte. Men jag tror att folk känner sig säkrare i en buss, säger Stefan Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!