Mamma kritisk till skolas agerande
- Vi har andra ärenden som påbörjades tidigare som vi måste avsluta innan vi kan fatta ett beslut. Vi har helt enkelt inte hunnit med, förklarar Skolverkets utredare Christina Aro Östgren.
Problemen på skolan har pågått sedan höstterminen 2003, och flera polisanmälningar finns om misshandel mot pojken.
På Skolverkets begäran har Västerviks kommun redovisat vad som gjorts för att förbättra skolsituationen för tolvåringen.
Nu har även pojkens föräldrar fått tillfälle att yttra sig om skolans insatser.
I mammans brev till Skolverket framgår att hon hyser förhoppningar om att skolan efter rektorsbytet nu är på rätt väg. Men det framkommer även att hon i grunden är kritisk till vad som hittills har gjorts för att hjälpa sonen.
- Alla smådetaljer bidrar ändå till helhetsbilden av en skola som inte klarar av att lösa personal- och elevkonflikter, skriver mamman.
Turerna runt elevassistenterna, bristen på anteckningar från elevvårdssamtal och frånvaron av ett handlingsprogram mot mobbning är andra punkter som föräldrarna ställer sig frågande till. Kontakt och information till berörda föräldrar har också varit otillräcklig.
Som VT tidigare har berättat om har stämningen på skolan varit mycket dålig under vårterminen. Dåvarande rektorn gick till slut med på föräldrarnas krav på ett informationsmöte. Men detta borde ha skett långt tidigare, skriver mamman.
- Vi tycker att skolan helt förlitade sig på initiativ från föräldrarna och idéer från föräldrarna. Borde inte skolan ha kunskap om hur liknande situationer ska lösas?
Tolvåringens föräldrar saknar delvis även information från skolan om hur sonen själv har agerat i olika konfliktsituationer. Detta har skapat onödig förvirring om vem som gjort vad. Föräldrarnas uppfattning är dock att många elever felaktigt lagt skulden på sonen.
Tidigast i oktober fattar Skolverket beslut om att rikta kritik mot skolan eller lägga ner utredningen. Västerviks kommun har avböjt att kommentera föräldrarnas synpunkter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!