"Man ska inte åka fortare än tillåtet"
Från och med söndag kommer den som åker fast för fortkörning, glömt säkerhetsbälte, farliga omkörningar och andra vanliga trafikbrott att drabbas av djupa hål i plånboken. Att köra endast 6 kilometer för fort i Allén i Västervik kostar 2 000 kronor.
Annette Chapligin: Man ska aldrig åka fortare än tillåtet. Fartgränserna ska dock vara förnuftigt satta. På vissa fina och breda vägar borde fartgränsen justeras upp. Annars finns risk att många ändå kör för fort.
Foto: Fotograf saknas!
Böterna för vissa trafikbrott blir speciellt höga efter den 1 oktober. Att glömma bilbältet höjs till exempel från 600 till 1 500 kronor. Att glömma spänna fast ett barn med bältet blir ännu dyrare - 2 500 kronor. Allt för att rädda liv och slippa svåra skador.
Att medvetet dölja en registreringsskylt eller plocka bort till exempel främre skylten blir fem gånger dyrare, från 300 till 1 500 kronor.
Att köra för fort gräver i framtiden riktigt djupa hål i plånboken. Högsta bötesbeloppet blir 4 000 kronor.
- Nu är all personal tillbaka från semestrarna och redan från nästa vecka kommer vi att synas mycket ute på vägarna med våra fartkameror, säger Lars-Erik Andersson, chef för trafikpolisen i Kalmar län.
Redan den som kör 6 km i timmen för fort på en 30-sträcka, till exempel i Allén i Västervik, får nu böta 2 000 kronor. Detsamma gäller på 50-sträckor. Här gäller det verkligen att ha koll på fartmätaren. Tidigare var toleransen 9 km i timmen vid 30 och 50.
- Man ska inte åka fortare än vad som är tillåtet. Men på vissa fina vägar borde fartgränserna justeras upp. Annars finns risk att många ändå kör för fort, tror Annette Chapligin som ofta kör till Västervik från hemmet i Blackstad.
Hon och många andra bilister VT talat med anser att det finns två sorters fortkörare. Dels de som medvetet trampar på gasen ute på vägarna och dels de som sitter i andra tankar när de passerar 70-eller 50-skyltarna.
- De som sitter och drömmer kommer kanske att bli lite mer observanta i fortsättningen, säger Annette Chapligin som tror att de nya, skärpta bötesbeloppen generellt kommer att få ned farterna i landet. Det blir helt enkelt för dyrt att åka fast.
Lars-Erik Andersson tycker personligen att det kanske var lite väl hårt att sänka toleransgränsen från 9 till 5 km i timmen på 30- och 50-sträckor.
- Kör man däremot ordentligt för fort så ska man verkligen få betala för det.
VT har här intill frågat några Västervikstrafikanter vad de tror om de nya bötesnivåerna. Om de till exempel tror att de höjda beloppen ska få ned farterna på de svenska vägarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!