Även för polisen kan de luddiga reglerna ställa till bekymmer då till och med experterna och lagskrivarna är tveksamma till hur olika överträdelser ska bedömas. Det finns nämligen inte stadgat någonstans exakt vilken maxhastighet som gäller.
- Hastigheten ska vara gångfart vilket innebär mellan fem och tio kilometer i timmen. Om det är svårt att uppskatta hastigheten är ett tips att titta på fotgängarna, säger polisassistent Thony Holm som flera gånger har kontrollerat bilister vid Fiskaretorget.
Han förtydligar:
- Hela gångfartsområdet är som ett enda stort övergångsställe!
I Västervik gjordes Fiskaretorget i slutet av 2003 om till en så kallad gårdsgata, numera gångfartsområde. Men fortfarande tvekar många trafikanter över hur man ska bete sig på området.
- Det är ett litet dilemma även för oss. Vi har haft trafikpoliser och åklagare som har tittat på reglerna men de är inte helt tydliga. Fast än så länge har ingen överklagat när vi bötfällt på gångfartsområdet, säger polisteamchef Raymond Gustavsson.
Under hösten har polisen stått med laser vid Fiskaretorget vid flera tillfällen. Ett tiotal bilister har fått böter för att de kört för fort. Dessa har hållit en hastighet på minst 20-25 kilometer i timmen. Andra kör betydligt snabbare.
En sak som många inte vet, är att gångfartsområdet sträcker sig ända från gamla saluhallen och bort till Slottsholmsleden. Många trycker på gasen när kullerstenarna tar slut och det kommer asfalt, ungefär i höjd med Räken. Men därifrån fortsätter alltså gångfartsområdet ytterligare en bit.
Trots att parkeringsförbud råder, ser man dagligen bilar på Fiskaretorget som står betydligt längre tid än vad det tar att lossa eller lasta varor eller människor. Raymond Gustavsson tycker att folk i regel tar sig för stora friheter.
Kristina Hörnqvist, trafikingenjör på kommunen håller med.
- Jag tycker egentligen om sådana här delade ytor. Fördelen är att man tvingas ta hänsyn till de gående och det tar i sin tur ner farten.
- Det jag inte gillar är att fordonsförare har så svårt att förstå att man inte kan parkera där.
Att lösa problemet med att anordna fler parkeringsplatser på Fiskaretorget är inget som finns i någon plan.
- Vi har parkeringshus och parkeringsplatser i närheten. Frågan handlar mycket om att ändra folks resvanor så att de inte måste ta bilen jämt. Västervik är en såpass liten stad att det faktiskt funkar att gå eller cykla nästan överallt.