Många elsparkcyklar stjäls – det här gäller

Elsparkcyklar blir allt vanligare och därmed stjäls det också fler. Det märker Fredrik Wiberg, på Länsförsäkringar i Kalmar län.

Att bära iväg med någons elsparkcykel kan vara relativt enkelt om den inte är ordentligt fastlåst.

Att bära iväg med någons elsparkcykel kan vara relativt enkelt om den inte är ordentligt fastlåst.

Foto: Torsten Braf

Västervik2023-07-30 12:00

– Vi får in många sådana ärenden nu, säger han.

Något som kan ställa till problem för många, när de vänder sig till sitt försäkringsbolag för att få ersättning efter att ha blivit av med en elsparkcykel är att det visar sig att den inte klassas som cykel.

– Då gäller inte längre hemförsäkringen, säger Fredrik Wiberg.

För att en elsparkcykel ska klassas som cykel får motorn vara på max 250 watt och cykeln måste vara konstruerad för att köra max 20 kilometer i timmen.

– Många av de som säljs i dag har för stark motor, säger Wiberg.

Han tycker att butiker verkar vara bra på att försöka upplysa kunderna om detta vid köpet, men att det många ändå missar detta, och då blir det ingen ersättning.

Att det körs omkring på olagliga elsparkcyklar förekommer, men det är än så länge inget jätteproblem, säger Petter Sandstedt, kommunpolis i Oskarshamn.

– Jag tror att läget i Västervik är ungefär detsamma som här. Men elsparkcyklar är inget vi kontrollerar rutinmässigt, mer om det finns en anledning, som att vi ser en som kör alldeles för fort, säger han.

Vad är då en elsparkcykel som inte längre kan klassas som en cykel? Det är lite oklart.

– Då blir den ett annat fordon där andra regler gäller, säger Sandstedt.

Men för att ett fordon ska klassas som moped klass 1 ska den ha registreringsskylt och vara trafikförsäkrad. Det krävs också att föraren fyllt 15, har AM-körkort och hjälm.

Och är den inte registrerad får den inte köras på allmän väg, utan endast på inhägnat område.

– Därför är det viktigt att ha koll på vad man köper, framförallt när man köper det till sina barn, säger Sandstedt.

Den bästa en elsparkcykelägare kan göra för att slippa bli av med sin cykel tycker Fredrik Wiberg är att skaffa ett godkänt lås. De finns i flera varianter.

– Det viktigaste är att man inte kan köra iväg med sparkcykeln, men helst ska man också kunna låsa fast den i något.

Ersättningen man får från försäkringsbolaget kan variera beroende på var och hur man parkerat, och på hur cykeln var fastlåst.

Den bedömningen görs från fall till fall, berättar Fredrik Wiberg.

– Har man till exempel parkerat den på sin gård, där ingen annan har något att göra, kan man få ersättning även om den inte varit ordentligt fastlåst, men parkerar man den mitt inne i centrum utan att låsa sjunker ersättningen, säger han.

Samma sak om man som ägare använt ett icke godkänt lås.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!