Många fartkontroller i Västervik

Både i centrala Västervik och på E 22 kommer extra många fartkontroller att finnas fram till fredag.
Innevarande vecka fokuserar nämligen det svenska trafiksäkerhetsarbetet helt på hastighet. För höga farter är den enskilt främsta orsaken till att många människor dör i trafiken.

Förbi skolor. På sträckan mellan Ellen Key-skolan och övergångsstället vid Åhléns är det också 30 km/tim. Att köra i 60 km/tim här kan innebära att körkortet ryker.  Foto:Ellen Kindstrand

Förbi skolor. På sträckan mellan Ellen Key-skolan och övergångsstället vid Åhléns är det också 30 km/tim. Att köra i 60 km/tim här kan innebära att körkortet ryker. Foto:Ellen Kindstrand

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-04-24 00:25
Även miljön är en stor vinnare om hastigheterna hålls på de svenska vägarna.
Fortkörarna kör i snitt 10 km/tim för fort. 10 kilometer för fort på en 90-väg betyder att bilen drar en deciliter mer bränsle per mil. Om alla förare höll hastigheten, skulle koldioxidutsläppen i landet minska med ca 700 000 ton per år.
- Alla poliser i yttre tjänst, alltså inte bara trafikpolisgrupperna, kommer denna vecka att koncentrera sig på att kontrollera att trafikanterna inte kör fortare än tillåtet, säger Kenneth Alvarsson, biträdande trafikpolischef i Kalmar län. Även nykterhet och bältesanvändning kommer samtidigt att kontrolleras.

Hastighet är ett av de tre områden som vägverket tillsammans med polisen och Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) fokuserar på under Trafiksäkerhetsåret 2007.
Även små hastighetssänkningar har stor betydelse för att minska risken för allvarliga olyckor. En sänkning med bara 10-15 km/tim kan vid en kollision utgöra skillnaden mellan livshotande och lindriga skador. Just detta vill polisen och NTF få en ökad förståelse för. Om alla höll fartgränserna på våra vägar skulle 150 liv per år räddas, enligt vägverket.

I höstas höjdes böterna för fortkörning och polisen började tillämpa lägre rapporteringsgränser. Under många år har också olika fysiska åtgärder genomförts för att öka säkerheten på våra svenska vägar. Nu är det trafikanternas beteende som måste ändras.
NTF är via sina länsförbund och medlemsorganisationer ute och talar om hastighetens betydelse med medborgarna. Det sker på gator och torg, vid köpcentra, bensinmackar etc.

- Vi ser fram emot de nya hastighetsgränser, som riksdagen fattar beslut om i maj, säger Monica Öhman på NTF. I dag kan gränserna ibland kännas lite slumpmässigt fastställda.
- De nya gränserna innebär att vägverket och kommunerna måste göra en översyn av hela väg- och gatunätet och därefter sätta en siffra på skylten som bygger på likvärdiga kriterier över hela landet. Först när vi får hastighetsgränser som bygger på nollvisionens principer om krockvåld, får vi få en bredare acceptans bland medborgarna att också respektera dem.

Förutom E 22 kommer Västervikspolisen att ha fartkontroller på känsliga platser inne i tätorten. Till exempel förbi flera skolor och i Allén förbi äldreboendet Rosavilla.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om