Fyra av tio småföretagare i Kalmar län saknar en egen hemsida, enligt en undersökning från Visma. Det rimmar illa med det faktum att närmare nio av tio konsumenter i första hand söker på nätet för att hitta varor och tjänster, vilket en undersökning från Sifo visar.
– Ett företag som väljer bort en hemsida och i stället har en blogg eller Facebooksida får inte samma räckvidd och syns inte alls lika bra i konsumenternas sökningar, säger Alexander Rehnborg, sökoptimeringsexpert på Visma Spcs.
Bland småföretagare i länet svarar nästan fyra av tio, 37 procent, att deras företag saknar hemsida. Bland dessa uppger samtliga att de inte tror att en hemsida skulle hjälpa dem att nå ut till sin kundkrets. I landet totalt saknar 44 procent av småföretagarna en hemsida. Andra vanliga skäl till att de inte har en hemsida, visar undersökningen, är för att de upplever att de inte har tid att sköta hemsidan eller att de inte har tillräckligt med kunskap.