Många världsnyheter på Mondial de l?Automobile
Är man bilintresserad och vill vistas i de fina salongerna, faktiskt i den allra finaste, då ska man ta sig till Porte de Versailles i Paris och Mondial de l?Automobile. I år med över 65 bilmodeller som aldrig visats förut. Bland dem nya Volvo C30.
Dieselhybrid. Citroën C-Métisse är inte bara en vacker skapelse utan också tekniskt intressant. Bilen drivs nämligen av en dieselhybrid, en V6 Hdi på 208 hk kopplad till två elmotorer, en i varje bakhjul, på 20 hk vardera. Det här ger V8-prestanda men med en förbrukning på bara 0,65 liter milen.
Foto:
Så därför blev även Volvos premiärvisning av den nya småbilen lite avslagen. Samtliga 11 000 biljournalister (!) som anlänt till Paris hade ju sannolikt redan sett och skrivit om bilen och många i den församlade presskåren hade till och med redan provkört den.
Men för gemene man är höstsalongen i Paris ett hav av nyheter och den erbjuder dessutom en möjlighet att se och ta på drömbilarna. Arrangörerna kalkylerar med 1,5 miljoner besökare på de dryga två veckor salongen håller öppet. Det är långt mer än vad den amerikanska bilsalongen, mitt i bilstaden Detroit, kan locka.
Franska biltillverkarna dominerar förstås med Renault, Peugeot och Citroën i de största montrarna.
I Renaults monter drar konceptbilen Nepta till sig de flesta blickarna och hos Peugeot är det 908 RC som lockar. En fyrsitsig sedan med en nyutvecklade V12-diesel på 700 hk under locket. Man skulle kunna säga att det är en civil version av den bil Peugeot ska tävla med i klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans nästa år.
En annan racingbil som visas i civil uniform i Paris är Audi R8, som redan har vunnit fem gånger på Le Mans. Bilen har en mittmonterad direktinsprutad V8-motor på 420 hk och hamnar prismässigt strax över miljonen när den når butikerna.
På miljösidan kan noteras att det inte längre talas lika högt om bränsleceller och vätgas utan mera om hybridteknik och konventionella förbränningsmotorer som drar allt mindre bränsle. Etanol betraktas däremot fortfarande som en marginell företeelse och experterna tror att olja och bensin kommer att dominera som fordonsbränsle i 20 år till.
Bilsalongen i Paris pågår fram till söndag 15 oktober.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!