Mångmiljonorder till Västerviks hamnbolag

Västerviks hamnbolag VLI har via sitt moderbolag Österströms tagit hem en mångmiljonorder som innebär att minst ett par nya jobb skapas.
- Detta är en viktig milstolpe för utvecklingen av Västerviks hamn, säger vd Carl-Johan Carlstedt på Västerviks Logistik & Industri AB, VLI.

Skog och stål. Redan i dag ligger överallt enorma upplag av massaved och timmer i Lucernahamnen. Nu har hamnbolaget dessutom tagit hem en stor order som gör att det framöver kommer att anlöpa ett till två fartyg i veckan med stålprodukter från Finland. Den nya ordern är en milstolpe för hamnen, säger hamnbolagets vd Carl-Johan Carlstedt.

Skog och stål. Redan i dag ligger överallt enorma upplag av massaved och timmer i Lucernahamnen. Nu har hamnbolaget dessutom tagit hem en stor order som gör att det framöver kommer att anlöpa ett till två fartyg i veckan med stålprodukter från Finland. Den nya ordern är en milstolpe för hamnen, säger hamnbolagets vd Carl-Johan Carlstedt.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-09-07 00:25
Företaget Österströms har i dagarna skrivit ett mångårigt kontrakt med finska stålföretaget Ovako. Uppdraget innebär att Österströms levererar en logistisk helhetslösning gällande Ovakos ståltransporter i Europa.
Transporter från Finland till Sverige är en del av helhetslösningen. Från Dals Bruk i Finland kommer nu 90 000 ton stål per år att skeppas till Västerviks hamn.
- Ett till två fartyg per vecka kommer att anlöpa Lucernahamnen i Västervik med valstråd och andra stålprodukter, berättar Carl-Johan Carlstedt.

- Vi kommer att ansvara för lossning, lagerhållning samt distribution av stålprodukterna via godståg och lastbilar till hela Sverige och Norge. De kunder som inte har järnväg får sina leveranser med lastbil.
Förhoppningen är att det kontraktet ska generera ytterligare godsvolymer i Västerviks hamn, både från Ovako och andra aktörer på marknaden genom det system som upparbetats.

På företaget Österströms är man som ägare av VLI oerhört glada över det mångåriga samarbetet med Västervik och det allt effektivare arbetet som sker i hamnen.
- Det nya hamnmagasin på 500 kvadratmeter vi avser bygga ska bland annat ge plats för inomhuslagring av rostkänsliga ståltransporter framöver, säger Carl-Johan Carlstedt.
Österströms affärsidé är att erbjuda effektiva och skräddarsydda logistiklösningar. Företaget omsätter en miljard kronor och förfogar över en flotta på cirka 35 isklassade fartyg som trafikerar både Östersjön och Nordsjön.

Redan i dag formligen sjuder det av verksamhet i Lucernahamnen. Överallt ses enorma upplag av massaved, timmer och flis. Fartyg, godståg och lastbilar både lossas och lastas. Timret kommer till största del från Sverige efter den senaste stormen Per och ska exporteras till bland annat Baltikum.
- Västerviks hamn utvecklas mycket bra just nu, säger en påtagligt nöjd Carl-Johan Carlstedt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om