Maria och Linda utforskade skolsystemet i Nya Zeeland
Maria Lindvall och Linda Johansson är precis hemkomna från en resa till Nya Zeeland. Resan gjordes i samband med en c-uppsats där Sverige och Nya Zeelands skolsystem jämförs.
Studerade skolor. Maria Lindvall och Linda Johansson ångrar inte en sekund att de åkte till Nya Zeeland för att utforska deras skolsystem. Foto: Anders Steiner
Foto: Fotograf saknas!
Maria och Linda besökte sammanlagt åtta skolor under sin tre veckor långa resa. Deras ögon lyser av upprymdhet och iver när de berättar om sina nya erfarenheter och starka intryck.
I Nya Zeeland börjar barnen i skolan redan vid fem års ålder då de anses tillräckligt mogna och mottagliga för ny kunskap.
- De börjar på sin femårsdag, de säger att det är en födelsedagspresent, säger Linda.
Barnen förväntas kunna läsa redan innan de kommer till skolan, annars får de specialundervisning för att komma ikapp de andra barnen. Barnen är indelade i grupper där det finns en gruppledare som ska kunna svara på frågor då läraren specialhjälper de barn som har det svårt. Skolan är strikt och barnen förväntas ta mycket eget ansvar till skillnad från i Sverige där det propageras för lättare undervisning och lek de första åren. I det Nya Zeeländska skolsystemet är respekt och individualitet två viktiga beståndsdelar. Skolan anpassas efter eleverna vilket Maria och Linda ser som mycket positivt.
- När de kommer in i klassrummet sätter sig alla eleverna tillsammans med läraren på golvet, allt för att alla ska vara på samma nivå. Och detta oavsett om man är fem eller tolv år. Stolar och bord är anpassade efter barnens storlek och de har alltid något att sysselsätta sig med, säger Maria.
Samtidigt som Maria och Linda pratar om hur duktig grundskolan på Nya Zeeland är på att ge barnen beröm, är de tveksamma till det belöningssystem som de såg på en del av skolorna. Väl synligt på väggarna fanns det lappar med barnens namn. När barnen gjort något bra sätter lärarna stjärnor efter deras namn. En del av barnen hade många stjärnor medan andra inte hade någon. Detta fick Linda att reagera.
- Det kändes inte så bra.
- Det är svårt att säga vad det leder till, om de skärper sig eller om det får motsatt effekt, fyller Maria i.
Lärarna är specialutbildade för respektive åldersgrupp och barnen får en ny lärare varje år. Maria och Linda är osäkra på vilket system som är bäst och jämför med den svenska skolsystemet, där barnen i regel har en lärare under många år.
Innan de åkte fick de höra att man på Nya Zeeland inte visste vad dyslexi var. De var därför nyfikna och frågade på skolorna. Det visade sig att man vet vad dyslexi är men att ordet inte används så frekvent.
- De har hellre sagt läs- och skrivsvårigheter men det är något som börjar att ändras.
Väl hemma ska nu resan sammanställas i en c-uppsats som en jämförande studie om läsinlärning mellan Sverige och Nya Zeeland. Studier är baserade på intervjuer, fakta och egna iakttagelser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!