Maribell rustas på Vitudden för nya segeläventyr

I somras i samband med Boat Meet i Västervik väckte havskryssaren Maribell kanske störst uppmärksamhet. Nu finns hon i Västervik igen, upplagd på Vituddens Båtvarv för vinterförvaring och upprustning inför kommande seglatser.

Vinterskydd. Roger Ulvbane och Carl Oscarsson är uppe på däck för att bygga en ordentlig ställning för kommande vintertäckning av Maribell.Foto: ANDERS LILJEGREN

Vinterskydd. Roger Ulvbane och Carl Oscarsson är uppe på däck för att bygga en ordentlig ställning för kommande vintertäckning av Maribell.Foto: ANDERS LILJEGREN

Foto:

Västervik2005-11-25 00:25
Maribell konstruerades av Tore Holm på Holms Yachtvarv i Gamleby och byggdes 1944 på beställning av Gösta Åhlén (Åhlén och Holm).
1956 tog Gösta Åhlén ut Maribell på de stora världshaven och nu 50 år efteråt är det meningen att nuvarande ägaren Per Aasheim i vår skall ut på en ny långseglats.

Kjell Westerlund på Västerviks Museum har funderingar på att denna seglats skulle kunna utnyttjas av Västervik och Gamleby för att göra reklam för sjöstaden Västervik.
- Att på nytt segla ut från Gamleby 50 år efter Gösta Åhléns färd borde vara ett utmärkt tillfälle för olika PR-aktiviteter.
- Genom noggrann planläggning skulle detta evenemang kunna utnyttjas maximalt, menar Kjell Westerlund. Intresset för Holms Yachtvarv och de båtar som byggts där ökar allt mer och värdet på dessa båtar stiger.
Under nästa år kommer finländaren Tapani Koskela att ge ut en bok och Holms Yachtvarv och de båtar som byggts där.
Maribells historia är brokig. Efter långseglatsen för 50 år sedan såldes hon och var under många år "borta". Per Aasheim hittade Maribell 1995 i Durban i Sydafrika.
Sedan dess har han seglat hela 27 000 nautiska mil med Maribell som alltså är i goda händer. Liksom nu när Vituddens Båtvarv får ta hand om havskryssaren.

- Vi skall ha Maribell för vinterförvaring men skall även rusta henne för kommande långseglats, säger Ingvar Ulvbane. De viktigaste funktionerna ses över, propellerlager behöver bytas och så de vanliga jobben som bottenmålning och så vidare.
Maribell är byggd i ek och har en vikt på över 20 ton. Bara kölen väger sju ton. Med sina 16 meter i längd och bredd på 3,4 meter så väckte Maribell stor uppmärksamhet när hon sjösattes 1944.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om