Västervik Framåt om färjebeskedet

Beskedet om Gotlandstrafik kom senare än vanligt i år. Västervik Framåt har dock legat i startgroparna för att marknadsföra trafiken.

Niklas Lind

Niklas Lind

Foto: Montage

Västervik2022-04-06 11:45

– Vi har erfarenhet från tidigare år, och vi har kommunicerat med Destination Gotland under hösten och vintern. Nu är det egentligen bara att trycka på en knapp, säger Niklas Lind, marknadschef på Västervik Framåt.

Under några år har Västervik försökt att marknadsföra Västervik och Gotland som en semesterkombination.

Ser ni att folk gör den kombinationen?

– Vi arbetar framförallt med två målgrupper. Det är Västervikare och de som bor på några boendeanläggningarna i Västerviks kommun. De gör en kortare tur till Visby, kanske över dagen eller med någon övernattning. Den andra gruppen är de som har Gotland som mål, men där vi försöker få dem att turista hos oss över dagen, svarar Niklas Lind.

Det finns en annan sida av samarbetet: Med Destination Gotlands hjälp kan Västervik nå ut i nya kanaler för marknadsföring. Till exempel har DG en stark kundbas i Stockholm-Nynäshamns-området som Västervik gärna vill nå.

När det gäller att marknadsföra kombinationen Västervik och Visby säger Niklas Lind att man framförallt jobbar med två geografiska områden: Östergötland och orterna längs med riksväg 40.

– Det gäller hela vägen till Jönköping, Ulricehamn och Göteborg.

Hur betydelsefull är Gotlandstrafiken för besöksnäringen i Västervik?

– Vi har inga siffror på antal gästnätter, och Västervik har gått starkt som destination de senaste åren, men jag tror att det skulle kännas tomt utan Gotlandstrafiken, svarar Niklas Lind.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!