Måste betala taxiresor dottern aldrig har gjort

- Det är otroligt att de har mage att ta betalt för något de inte utfört. Under semestern åkte min dotter Sofie inte färdtjänst en enda dag. Ändå tvingas vi nu betala taxiresorna för hela den månaden!

Kerstin Ahlzén i Västervik tycker det är mycket märkligt att KLT kan ta betalt för färdtjänstresor hennes dotter Sofie aldrig har gjort. Foto: Karin Hertz

Kerstin Ahlzén i Västervik tycker det är mycket märkligt att KLT kan ta betalt för färdtjänstresor hennes dotter Sofie aldrig har gjort. Foto: Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2011-09-10 00:00

Kerstin Ahlzén i Västervik är upprörd. Hennes 29-åriga dotter Sofie har en funktionsnedsättning och åker varje vardag färdtjänst till sin dagliga verksamhet.

I god tid före den månadslånga semestern i juli/augusti i år anmälde Kerstin uppehållet till Beställningscentralen.

- Jag meddelade dem att Sofie under en månad inte behövde hämtas med taxi. De bekräftade att de mottagit beskedet.

För Sofies färdtjänstresor alla vardagar betalar Kerstin ett årskort på tusen kronor, och därutöver en månatlig avgift på 239 kronor.

Det var när Kerstin nyligen skulle betala ett nytt årskort för dottern som hon kastade ett öga på sina gamla månadsfakturor och då upptäckte att hon betalt taxiresor även för den månad i somras då Sofie var hemma. Hon kollade vidare och kunde konstatera att hon betalt även för semesterperioden 2010.

- Tusenlappen för årskortet är OK, men varför måste vi betala avgiften för den månad Sofie inte åkte taxi en enda gång!

När Kerstin Ahlzén ringde Beställningscentralen och ville ha tillbaka pengarna fick hon beskedet att det inte räcker med att avbeställa taxiresorna. Man måste också "stoppa fakturorna". Annars finns tyvärr inget att göra.

- Ingen har upplyst mig om det. Kanske har jag betalt för mycket i många år och kanske finns det dessutom massor av människor som under lång tid betalt för färdtjänstresor under perioder de inte rest?

- Om Beställningscentralen noterat att inga taxiresor ska göras under en period borde de väl själva också kunna ta bort fakturan för samma tid, tycker Kerstin Ahlzén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om