Matlandet Sverige

Sveriges färska skaldjur, köttet och ostarna kan bli lika självklara delikatesser som den franska osten på matborden runt om i Europa och i världen, skriver riksdagsledamoten Anders Åkesson (C)

Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX

Västervik2009-08-11 00:06
Sommarsverige är fullt av fantastiska upplevelser. Både för kropp och själ. Caféer i trädgårdsmiljö med hembakta bullar, gårdsförsäljning av grönsaker och kött och färsk fisk från östersjön är bara några av de smakupplevelser som Sverige kan bjuda på. Eskil Erlandsson och regeringen har formulerat en vision om att Sverige ska bli det nya matlandet där företag inom mat- och turismområdet kan utvecklas och på så vis också stärka livsmedelsektorn. Tänk er att våra färska skaldjur, köttet och ostarna blir lika självklara delikatesser som den franska osten på matborden runt om i Sverige, Europa och i världen. Tänk vilket mervärde det skulle skapa, för gommen, den lokala utvecklingen och för nya företag och arbetstillfällen. Visionen är inte omöjlig. Det handlar om något som vi i Sverige är bra på, att kombinera god och högkvalitativ mat och upplevelser. Vi har de rätta förutsättningarna. Vi har de långa och ljusa vår och sommarkvällarna, mångfalden av livsmedel, den unika naturen och duktiga kockar. För att visionen ska bli verklig har Erlandsson och regeringen satsat 160 miljoner kronor som kan användas till kompetensutveckling, till att stödja förädling, logistik, distribution och marknadsföring av livsmedelsförädlingen. Beräkningar visar att satsningen kan leda till 10 000 nya jobb. I Småland och på Öland har vi redan i dag många duktiga livsmedelsföretag, stora och små. Vi har dessutom en väl utvecklad besöksnäring. Kalmar län är vid sidan av våra tre storstäder landets största besöksmål. Självklart kan denna satsning innebära extra mycket i vår del av landet.
Anders Åkesson (C) är riksdagsledamot för Kalmar län
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om