McDonalds vill bygga om
Stadsbilden vid Fiskaretorget förändras när McDonalds bygger om glasverandan. Ett utstående "blad" på gatan och ett hisshus i glas kommer att dra blickarna till sig.
Ansiktslyftning. Så här har McDonalds tänkt sig sin nya glasveranda.
Foto:
I Västervik är läget speciellt. Medan hamburgerkedjan valt att lokalisera sig längs med trafikstråk i ytterområdena i många andra jämförbara städer så har Västerviksrestaurangen ett A-läge i centrum.
Det sjönära läget vid Fiskaretorget är lite av stadens framsida. En framsida som kommer att förändras åtminstone delvis.
På bilden intill ser ni hur McDonalds har tänkt sig den nya glasverandan. Det handlar om ett stramt formspråk med räta linjer. Ett så kallat "blade" med McDonalds logo kommer att gå ut på torget från byggnaden.
I samband med att glasverandan byggs om vill fastighetsägaren även bygga ett hisshus i glas. Hisshuset har inget med McDonalds att göra, utan är till för de hyresgäster som huserar på de övre våningarna i samma hus.
För hamburgerrestaurangens del är den yttre ombyggnationen bara en del i omstöpningen.
- Vi ska få ny inredning också, berättar Ivan Ström, ägare till restaurangerna i Västervik och Oskarshamn.
Betyder det att ni kommer att tvingas stänga restaurangen under en period?
- Det är inte säkert. Just nu byggs några dygnet-runt-öppna restauranger om. Där klarar man av ombyggnationen etappvis utan att stänga.
Enligt Ivan Ström är ombyggnationen en del av en världsomspännande omgestaltning av den stora hamburgerkedjan. Häromåret ändrade man i menyerna. Hamburgarna fick sällskap av bland annat sallader.
Den nya inredningen är nästa led.
Det betyder inte att alla hamburgerrestauranger kommer att se likadana ut.
- Vi har fått välja mellan tio olika designer, sedan har den arkitektbyrå som anlitas för jobbet i Västervik viss frihet. Det är en balansgång mellan att anpassa till det lokala och att man verkligen ska se att det är McDonalds, säger Ivan Ström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!