Ukna församling ingick i Uknadalens kommun. Den bestod förutom Ukna av Hannäs och Gärdserums församlingar.
- Det var hårda diskussioner inför den nya kommunreformen, minns Inger Wiman, som inte var aktiv politiker då. Hon arbetade i familjeföretaget och hade fyra små barn, så någon tid för politik fanns inte. Men åsikter hade hon då som nu.
- Alla var på det klara med att hur det än blev så skulle Ukna hamna i utkanten av en stor enhet med allt vad det innebär. Starka krafter, bland dem den mest tongivande socialdemokraten Geron Fredriksson, ville att vi skulle gå till Åtvidaberg. Själv ville jag att Ukna skulle höra till Västervik. Med facit i hand hade det kanske varit bättre med Åtvidaberg.
- Då tänker jag främst på att vi i så fall hade varit en del av Östergötlands landsting och därmed haft nära till det centrala sjukhuset. Här i Ukna har vi lika långt till Västervik som till Linköping och lika långt till Stockholm som till Kalmar. Så när Västerviks sjukhus remitterar till länssjukhuset så blir det en rejäl resa för oss.
Åtvidaberg blomstrade och lockade med hur mycket arbetstillfällen som helst. Facit ångade på, fotbollslaget låg i allsvenskans topp och det fanns inga moln på himlen.
Västervik kontrade med asfalt på vägen till Överum, löfte om att skolan skulle få vara kvar och lite andra godbitar. Församlingen var kluven, men som bekant så blev det Västervik.
- För Uknas del har utvecklingen inte varit positiv, säger Inger Wiman. Vid sammanslagningen fanns ganska många arbetstillfällen. Det fanns många lantbruk med skog, ett flertal åkerier, flera mekaniska verkstäder, bilverkstäder, trappfabriker, Färg och form i Stensnäs, vägverkets hade en station i Ukna, det fanns tre butiker, skolan och ålderdomshemmet Solgården. Vi hade två tågstopp i Ukna, egen fjärdingsman och egen präst.
Husen som säljs i dag går till sommargäster, lantbruken finns kvar, men där har antalet arbetstillfällen minskat rejält. Skogsbruket har blivit allt viktigare. En affär återstår. Skolan har fått ännu en respit. Vägverket är borta liksom prästen och polisen och bara enstaka privata företag finns kvar.
Tåget stannar inte längre, visslar bara genom Uknadalen och stannar först i Falerum.
- Ett tågstopp är en nödvändighet för att Ukna ska kunna utvecklas, säger Inger Wiman. Vi är hårt knutna till Östergötland och det gäller särskilt studier och arbete. Med ett tågstopp skulle vi kunna få fler att bo kvar/ bosätta sig här. Men då måste det finnas tomter att bygga på.
Efter kommunsammanslagningen blev Inger Wiman mycket aktiv inom socialdemokraterna, trots att hon kom från ett borgerligt hem, en ganska stor gård i Blidstena. Hon satt i fullmäktige under 24 år, plus tre år som ersättare, och har varit ordförande i barn och utbildningsnämnden under åtta år. Lika länge och lite till blev det som ordförande i kommunrevisionen (hon slutar vid halvårsskiftet). Nämndeman är hon allt jämt.
Under sin politiska karriär har hon gjort cirka 3 000 resor till Västervik. Varje resa är elva mil lång...
Det är långt från Ukna till Västervik. Men det är ingenting mot hur långt det är från Västervik till Ukna.