Medicinskt ansvarig på trafikolycksplatsen

Ambulanssjuksköterskan i den ambulans som först kommer fram är medicinskt ansvarig på en trafikolycksplats. Sjuksköterskan bär grön hjälm med ett vitt schackmönster på.

Startklara för utryckning. Från vänster ses Anders Flodemark, Jan Lundahl, Adam Reuterskiöld samt ambulansstationchefen Lennart Green.

Startklara för utryckning. Från vänster ses Anders Flodemark, Jan Lundahl, Adam Reuterskiöld samt ambulansstationchefen Lennart Green.

Foto: Anders Steiner

Västervik2011-01-10 00:00

Det är ambulanssjuksköterskan som talar om för räddningstjänsten vem eller vilka som först ska tas loss ur bilvraken och det är ambulanssjuksköterskan som vid behov ger smärtstillande medel eller till och med kan kortvarigt söva en fastklämd och skadad.

- De senaste åren har vi kontinuerligt fått fortbildning för att säkert kunna hantera alla teknisk utrustning som finns ombord på en modern ambulans, berättar ambulanssköterskan Adam Reuterskiöld.

Han berättar att utrustningen via mobiltelefon och radiolänk kan kopplas upp mot önskat sjukhus.

- Vid till exempel ett hjärta mellan Överum och gränsen mot Östergötland kan vi koppla upp EKG och sända direkt till hjärtintensiven i Västervik. Då kan de kanske bedöma att vi ska köra direkt till Linköping.

Att ratta en ambulans vid en akututryckning, prio 1, kräver sin man. Det får man inte göra förrän man först kört långsammare prio 2 och prio 3-transporter i cirka ett år.

- Helljusblinket har bäst effekt på framförvarande bilar vid dagsljus. Blåljuset syns knappt i starkt solsken, säger ambulansundersköterskan Jan Lundahl.

- Vi måste alltid utgå från att andra inte sett oss. Kör om gör vi först när vi är hundraprocentigt säkra på att de ger oss plats. Ibland kan sista bilen i en kö tro att de framförvarande, som redan sett ambulansen, går åt sidan för honom. Då kan det bli farligt om han börjar köra om samtidigt som vi kör om honom...

Problem på 2+1-sträckor?
- Vi kör aldrig helt intill på en enkelsträcka och stressar utan håller ett avstånd på 100 meter. Vi kör om så snart det blir en lucka. Bilister bör dock inte bromsa in på en enkelsträcka när vi dyker upp bakom, säger Adam Reuterskiöld.

Samma ambulanspersonal åker ihop två och två ett dygn i taget, eller under dagtid, i 9-veckor. Sedan byter man till annan partner.

Svårt att sova på jobbet?
- Även om man skulle få sova en hel natt vaknar man alltid trött. Det går inte att koppla av helt när man är i tjänst, säger Jan Lundahl.

Ännu svårare att sova blir det kanske efter fyspass i form av hårda innebandymatcher med folk från räddningstjänsten, som sent på kvällen när VT är med.

Då har man ju också alla matchmissarna att ligga och grubbla över.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om