Michael Schumachers F1-bil drog många motorintresserade
Två värstingbilar tilldrog sig stort intresse då de visades upp i Västervik på måndagen, i samband med en riksomfattande kampanj för en ny motorolja hos biltillbehörsföretaget Mekonomen. En av bilarna var Michael Schumachers VM-bil från 2002.
Dyr och snabb. Michael Schumachers VM-bil, den Ferrari han vann Formel 1 med 2002, visades på måndagen upp för intresserade i Västervik. Bilen är värd 30 miljoner kronor.
Foto: Fotograf saknas!
- Ferrarin kostar komplett 28 miljoner kronor, varav bara V10-motorn med 40 ventiler går på runt 20 miljoner, berättar Peder Andersson från Göteborg som med sitt företag under fyra månader rest runt i hela Sverige och visat upp Schumachers röda F1-Ferrari.
Trelitersmotorn utvecklar över 900 hästkrafter, vilket är oerhört mycket med tanke på att bilen väger endast 600 kilo inklusive förare.
- Den accelererar från 0-100 på två sekunder, men är ännu snabbare mellan 100 och 200. Från 0 till 200 tar det bara tre sekunder, berättar Peder Andersson som dock mera vill framhålla de fina bromspaketen.
Schumachers vinnarbil från 2002 kan nämligen även retardera mycket snabbt. Från 330 km/tim kan farten bromsas ned till 70 på endast 50 meter! Det handlar alltså om en fartminskning med 260 km/tim omedelbart före en brant kurva...
Allmänheten fick vare sig provsitta eller ens peta på Michael Schumachers knallröda F1-bil.
Intresserade Västerviksbor som köpt en dunk av den nya motoroljan fick dock som bonus följa med ut till Västerviks flygplats och på rullbanan som passagerare provåka en "helt vanlig" Ferrari 360 Spider.
- Denna Spider gör cirka 300 km/tim, berättar skicklige Samuel Lindkvist från Värnamo samtidigt som han låter den 450 hästar starka V8:an med en dån kasta iväg oss längs rullbanan i den öppna sportbilen för strax under två miljoner kronor.
Unge Samuel Lindkvist är till vardags tävlingsförare i Radical Cup, som ofta kör ihop med STCC-bilarna. Han vet hur man säkert hanterar en bil i över 200 knutar och demonstrerar även tvära svängar och hårda inbromsningar i dessa farter.
Rejält rufsig i håret efter fartvinden tvingas jag hämta andan i flera sekunder innan jag tackar Samuel för tre, fyra intressanta högfartsvändor i en äkta Ferrari.
Schumachers F1-bil
En tävlingsmotor från Ferrari för 20 miljoner kronor håller maximalt för två tävlingar. Den väger, inklusive växellåda, endast hundra kilo.
Motorns tomgång ligger på 4 000 varv och kan blixtsnabbt varvas upp till 19 000 varv.
Ett däck väger blott 4-5 kilo inklusive magnesiumfälg, men kostar ändå 40 000 kronor styck. Bromspaketen med kolfiberbromskivor kostar en kvarts miljon kronor per hjul.
För samma pris som en F1-bil från Ferrari kan man köpa till exempel 300 splitter nya Skodabilar.
Ferraris tävlingsbudget ligger på cirka en miljard kronor per år.
Motorns tomgång ligger på 4 000 varv och kan blixtsnabbt varvas upp till 19 000 varv.
Ett däck väger blott 4-5 kilo inklusive magnesiumfälg, men kostar ändå 40 000 kronor styck. Bromspaketen med kolfiberbromskivor kostar en kvarts miljon kronor per hjul.
För samma pris som en F1-bil från Ferrari kan man köpa till exempel 300 splitter nya Skodabilar.
Ferraris tävlingsbudget ligger på cirka en miljard kronor per år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!