Pengarna ska användas till förlängningen av landningsbanan från 800 meter till 1 200 meter. Bedömningen är att förlängningen ska göra flygplatsen mer attraktivt för taxiflyg för affärsresenärer.
Från början var tanken att det skulle vara en kommunal investering. 2014 anslogs 6 miljoner kronor till förlängningen. Under arbetets gång visade det sig att projektet skulle kostsammare än väntat, och i höstas sköt kommunen upp investeringsbeslutet.
Nu har man alltså fått en medfinansiär. I en intervju med VT har ordföranden för stiftelsen, Sören Josefsson, sagt att man även vill se ett engagemang från näringslivet.
Stiftelsen Västerviks Utvecklingscentrum som är ett samarbetsorgan för det lokala näringslivet har frågan på sitt bord.
– Vi deltar i diskussioner om en paketlösning, säger stiftelsens ordförande Conny Tyrberg, utan att vilja avslöja några detaljer.
Kommunstyrelsens ordförande Tomas Kronståhl gläds åt beskedet från Sparbanksstiftelsen:
– Det är väldigt positivt. Nu tror jag att vi kan ta upp frågan igen till kommunstyrelsen.
Efter den förra anbudsrundan landade kostnaden för att bygga ut flygplatsen på 10,5 miljoner kronor. Då räcker inte Sparbanksstiftelsens pengar hela vägen. Det är oklart hur mycket pengar man kommer att få från övriga finansiärer. Är det så att kommunen kommer att få höja sin insats ytterligare från 6 miljoner kronor.
– Vi kommer att få gå ut i en ny anbudsrunda. Förhoppningsvis kan kostnaden bli lite lägre, men vi kan nog få vara beredda att skjuta till lite mer.