Det var i slutet av maj som beslutet fattades att samtliga tankar på de Fiatbussar som gått i trafik hos länstrafikbolagen måste sprängas. Totalt berördes ett 50-tal bussar. På varje buss fanns fyra tankar.
Säkerhetsavstånd upprättades kring bussarna och under en vecka genomförde försvaret tillsammans med de lokala räddningstjänsterna operationen.
Barometern har gjort en sammanställning av myndigheternas kostnad för arbetet:
• Försvaret har kostnader på 732 000 kronor bokförda. Eftersom man fick rycka ut enligt lagen om skydd för olyckor så faller notan på försvaret.
• Räddningstjänsten Sydost som omfattar kommunerna i södra länsdelen upp till och med Oskarshamn har haft kostnader på sammanlagt 405 000 kronor.
• Arbetet hos räddningstjänsterna i Västervik och Vimmerby värderas till runt 100 000 kronor.
Den totala notan för att ta bussarna ur trafik, och att spränga tankarna kommer att betydligt större än så. Just nu står de taxiföretag som köpt bussarna med fordon som inte kan användas.
Kort efter operationen i Kalmar län gjordes en likadan sprängningsoperation på bussar av samma typ som gått i trafik i Skåne.
Bussarna var av märket Fiat Ducato. Originaltankarna i plåt byttes ut mot lättare komposittankar i kolfiber för att bättre passa kollektivtrafikens behov. Lösningen var unik för Kalmar län, men anammades senare av Skåne. Region Kalmar beskriver i rapporten Biogasresan hur man kom i kontakt med fordonstillverkaren Fiat och hittade en lösning för att få plats med biogas, hjälptank och stolar i en av Fiats bussmodeller. Det var en lösning som tidigare inte fanns på marknaden.
När KLT gjorde upphandling blev lösningen ett naturligt val för taxiföretag som ville vara med i upphandlingen. I SVT har Svenska Taxiförbundet i efterhand varit kritiskt till att deras medlemsföretag varit hänvisade till att köpa Fiatbussar om man skulle kunna vinna en upphandling i Kalmar län.
Bussarna hann gå i trafik i några år när den första bussen exploderade i Västervik i maj förra året. I slutet av april drabbades en andra buss av en liknande explosion, och i maj inträffade en tredje explosion. Efter den tredje explosionen togs fordonen ur trafik definitivt, och kort därefter kom beslutet om att spränga tankarna.