Miljonsatsning för att sälja Småland

Snart startar de tre Smålandslänens projekt för att locka hit turister. Projektet är ett rekordstort samarbete där syftet är att gemensamt marknadsföra Smålands sevärdheter och andra upplevelser.

Röda stugor, stengärdesgårdar och skogar. Nu ska begreppet Småland marknadsföras hårdare bland turister.arkivbild: Margareta Ljungblad

Röda stugor, stengärdesgårdar och skogar. Nu ska begreppet Småland marknadsföras hårdare bland turister.arkivbild: Margareta Ljungblad

Foto: Ljungblad Margareta

Västervik2011-07-29 00:00

Just nu flockas turisterna i våra tre Smålandslän. Framförallt städerna längs vår länskust kokar av besökare. När högsäsongen svalnar om några veckor ska de tre länen i Småland gå samman för att bygga upp ett helt nytt varumärke.

Det var förra året som projektet Varumärke Småland beviljades 17 miljoner kronor av EU. I höst ramlar de första miljonerna in och projektet ska ta sin början.

Lena Larsson, vd för Smålands turism, är minst sagt förväntansfull.

- Det här är en satsning som jag har sett fram emot länge. Vi ska samla alla våra regionala och lokala kompetenser och tillsammans bygga upp vårt nya varumärke, säger hon.

Genom att lyfta fram hela Småland som helhet hoppas man på att turismen ska stärkas i samtliga orter i de tre länen.

Projektet är indelat i tre delar. Först ska samtliga representanter från regionförbunden samt turistcheferna och projektledaren komma överens om vilka delar av Småland man ska lyfta fram i det nya varumärket. Därefter ska man satsa på att marknadsföra varumärket nationellt och internationellt. Slutligen ska man kvalitetssäkra arbetet.

De olika länen har även egna projekt som ska sammanstråla med den nya satsningen. I Kalmar län, för regionförbundets räkning, ska man ta fram en gemensam hemsida för hela projektet där turisterna ska kunna välja sina resmål och även kunna boka dem.

Det är mycket danskar och tyskar som semestrar i Småland. Har ni planer på att vända er till andra länder när det kommer till marknadsföringen?
- Tyskland och Danmark är stora marknader så därför kommer vi fortsätta att visa oss där, men varumärket Småland ska synas även i andra länder. Jag ser potential i exempelvis Ryssland, Baltikum och Polen. Vad gäller Polen så utökar de sin färjetrafik till Sverige hela tiden, det kan vara klokt att satsa på marknadsföring där.

Vad vet du om Småland? Testa dig själv

1. Namnet Småland kommer från att landskapet ursprungligen bestod av tio små länder. Vad heter landet som Västerviks kommun ligger i?
1. Värend
X. Vedbo
2. Tjust

2. Vad heter glasformgivaren på Målerås glasbruk som är känd för sina gravyrer av djur?
1. Mats Jonasson
X. Ulrica Hydman Vallien
2. Erica Lagerbielke

3. Vilken är Smålands äldsta stad?
1. Växjö
X. Kalmar
2. Jönköping

4. Konstnären John Bauer är känd för sina troll. I vilken sjö drunknade han?
1. Åsnen
X. Helgasjön
2. Vättern

5. Dackeupproret skakade hela Sverige. Under vilket århundrade inträffade det?
1. 1400-talet.
X. 1500-talet
2. 1600-talet.

6. Kalmar FF är Smålands enda allsvenska fotbollslag. Vilken av följande städer har inte ett lag i Superettan?
1. Vetlanda X. Växjö
2. Värnamo

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om