Spåren fram till den nya hallen är nu färdigbyggda. Det som återstår är att göra klart själva utbyggnaden.
– Nästa moment är att bygga ut en stomme och då kommer hallen se mer ut som ett hus.
Bygget har möjliggjorts tack vare Sparbanken Spiras (som då hette Tjustbygdens sparbank) ekonomiska stöd till Smalspåret förra året, där 1,6 miljoner har gått till att rusta upp vagnhallen.
Sedan nyår har Smalspåret med hjälp av deras entreprenör Kanonaden fått ihop de sista delarna i projektet. I arbetet har flera ideella krafter hjälpt till.
– Det vi inte gör själva är byggnadskonstruktionen. Det innefattar gjutningen av grunden och hela snickeriarbetet som är kopplat till bygget av själva hallen. Det har vi inte energi och kraft till att göra i egen regi.
I hallen har de byggt en lyftplatta. Den är till för att kunna lyfta tågen med fordonsliftar när de behöver meka.
Det övriga utrymmet av vagnhallen kommer främst att användas för uppställning av smalspårets rälsbussar.
– Idag har vi en del fordon som står utomhus, men i och med vagnhallen kommer de loken kunna stå inomhus istället.
I det ekonomiska stödet som Smalspåret fick av Sparbanksstiftelsen ingick även en spårriktare värd 3,5 miljoner kronor.
– Den är till för att justera spårets läge i höjd och sidled. Den ser till att spåret ligger plant och inte blir krokigt. Det är ett sätt att få tåget att gå mjukt, bekvämt och säkert.
Spårriktaren är nu hos en underhållsfirma i Falköping, där den ska undersökas innan den kan komma till Västervik.