Det byggs vid resecentrum – snart kan fler tåg stå inomhus

Resecentrum kommer snart att få en ny byggnad. Det är en vagnhall som väntas stå klar till sommaren.
– Det är viktigt att vi blir färdiga snart, både för vår del och för grannarnas skull, säger Daniel Niklasson på Smalspåret. 

Smalspårets miljonbygge av den nya vagnhallen börjar ta form. Under mars månad har de gjort klart det sista av spårbyggnationen och nu kan hallens stomme byggas.

Smalspårets miljonbygge av den nya vagnhallen börjar ta form. Under mars månad har de gjort klart det sista av spårbyggnationen och nu kan hallens stomme byggas.

Foto: Johan Bjernevall

Västervik2025-03-20 14:00

Spåren fram till den nya hallen är nu färdigbyggda. Det som återstår är att göra klart själva utbyggnaden. 

– Nästa moment är att bygga ut en stomme och då kommer hallen se mer ut som ett hus.

Bygget har möjliggjorts tack vare Sparbanken Spiras (som då hette Tjustbygdens sparbank) ekonomiska stöd till Smalspåret förra året, där 1,6 miljoner har gått till att rusta upp vagnhallen.

undefined
Här har de gjutit i marken för att få till grunden till vagnhallen.
undefined
Det sista delarma av spåret sätts dit.

Sedan nyår har Smalspåret med hjälp av deras entreprenör Kanonaden fått ihop de sista delarna i projektet. I arbetet har flera ideella krafter hjälpt till.

– Det vi inte gör själva är byggnadskonstruktionen. Det innefattar gjutningen av grunden och hela snickeriarbetet som är kopplat till bygget av själva hallen. Det har vi inte energi och kraft till att göra i egen regi.

undefined
Kanonaden och Daniel Niklasson jobbar med att sätta dit den sista biten av själva spårbygget. Efter det ska vagnhallen börja byggas.
undefined
Kanonaden har jobbat för fullt de senaste veckorna med bygget av den nya vagnhallen.

I hallen har de byggt en lyftplatta. Den är till för att kunna lyfta tågen med fordonsliftar när de behöver meka.

Det övriga utrymmet av vagnhallen kommer främst att användas för uppställning av smalspårets rälsbussar.

– Idag har vi en del fordon som står utomhus, men i och med vagnhallen kommer de loken kunna stå inomhus istället.

undefined
Den första delen av den nya vagnhallen syns längst bort i bild. Den vänstra delen av byggnaden kommer att förlängas, så att den blir 16 meter. Takhöjden kommer att vara ungefär fyra och en halv meter. Den höga takhöjden beror på att smalspåret ska kunna lyfta sina tåg med fordonsliftar, utan att behöva lyfta på själva taket.
undefined
I den nya vagnhallen kommer de kunna ställa in tåg som idag trängs inne i deras vanliga tågverkstad.
undefined
På den högra sidan av vagnhallen kommer tågen att stå på den här gjutna lyftplattan när de ska lyftas. Just nu är väggelementen till byggnadskonstruktionen förvarade i denna del av vagnhallen.

I det ekonomiska stödet som Smalspåret fick av Sparbanksstiftelsen ingick även en spårriktare värd 3,5 miljoner kronor.

– Den är till för att justera spårets läge i höjd och sidled. Den ser till att spåret ligger plant och inte blir krokigt. Det är ett sätt att få tåget att gå mjukt, bekvämt och säkert.

Spårriktaren är nu hos en underhållsfirma i Falköping, där den ska undersökas innan den kan komma till Västervik.

undefined
Nu börjar den nya vagnhallen ta form. När den är klar väntar smalspåret på att få den nya spåriktaren till lokstallet. Daniels förhoppning är att spåriktaren ska kunna komma till Västervik någon gång under sommaren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!