– Det nämndes inga järnvägssträckor, eller vägnummer, men jag är ändå väldigt bekymrad, säger Harald Hjalmarsson.
Det var genom sitt uppdrag i organisationen Sveriges Kommuner och Landsting han fick träffa Tomas Eneroth på torsdagen.
När Eneroth ersatte Anna Johansson (S) som infrastrukturminister i somras tändes ett hopp hos många länspolitiker. Eneroth kommer från grannlänet Kronoberg.
– Han är kunnig och kan vår geografi, säger Hjalmarsson.
Trots det blev inte beskeden vad man önskat. Tidigare i höstas presenterade Trafikverket ett förslag till planering för landets trafiksystem fram till 2029. Där nämndes vare sig Tjustbanan eller riksväg 40. Planen ska antas av riksdagen i vår.
Hoppet har varit att fram tills dess så ska regeringen anslå mer pengar, så att fler projekt kan få plats.
– Eneroth gav beskedet att det inte blir mer pengar, sade Hjalmarsson.
Ett annat besked var att staten inte kommer att bekosta anslutningar till tätorter – i Västervik är Södra infarten ett sådant projekt.
Om två veckor ska kommunstyrelsen skriva ett remissvar på Trafikverkets plan. Där kommer man enligt Hjalmarsson att trycka på vikten av järnvägsförbindelser, och riksväg 40 till Göteborg. Utan extrapengar tror Hjalmarsson att det blir svårt att slå sig in på Trafikverkets priolista.
– Ska något in, måste något annat prioriteras ner.
Kommunalstyrelsens ordförande Tomas Kronståhl räknar med ett telefonmöte med Tomas Eneroth under den närmaste tiden. Bland annat vill han prata om Södra infarten. Hans argument är att det för Trafikverkets del skulle handla om jämförelsevis små pengar – 100 miljon kronor. Trafikverkets egna beräkngar har även visat att en södra infart skulle ha en stor samhällsekonomisk nytta.