Ministern ger inga besked om tågtrafik
Infrastrukturminister Åsa Torstensson kommer inte att ge något besked om den framtida tågtrafiken på Tjustbanan.- Det kan ta flera år innan vi får besked och risken är att det blir busstrafik och att vi inte får tillbaka tågtrafiken, säger Krister Örnfjäder (s).
Inget besked. Infrastrukturminister Åsa Torstenssons besked till landstinget är att det inte blir något besked om tågtrafiken på Tjustbanan.Foto: Kjell-Arne Karlsson
Foto: Fotograf saknas!
I ett brev till landstingsstyrelsens ordförande Anders Henriksson (s) skriver hon:
"Jag har stor förståelse för situationen med den upphandling av tågtrafik som måste påbörjas, men det är ett besked som varken jag eller regeringen kan ge ännu".
Hon förklarar att regeringen gett en rad olika myndigheter i uppdrag att planera en ny infrastrukturplan för perioden 2010-2019. Till slutet av juni ska myndigheterna ha kommit med underlag för en kommande proposition om just infrastrukturen i hela landet. När riksdagen tagit beslut ska det inledas diskussioner om prioriteringar. Kommuner, landsting och regioner ska ha en aktiv medverkan innan regeringen fastställer de nationella järnvägs- och vägplanerna.
Parallellt har vägverket och banverket fått i uppdrag att komma med en reviderad plan för 2004-2015 för att ge en bättre kvalitet på kostnadsberäkningarna för olika projekt.
Krister Örnfjäder har tidigare i riksdagen försökt att avkräva Åsa Torstensson ett besked om upphandlingen men inte fått något. Nu får landstinget som dragit igång upphandlingsförfarandet samma besked. Beskedet är att det inte blir något besked.
- Ministerns besked är inte speciellt upplyftande för oss, säger Örnfjäder. Nu gäller det att öka trycket ännu mera. Man försöker ge sken av att den gamla regeringen inte agerat tillräckligt men allt detta är påfund av den nya regeringen.
Inte heller har det givits klartecken för kommuner och landsting utmed Tjustbanan när det gäller att garantera 250 miljoner för upprustning av banan.
- Det ges inga garantier för att pengarna kommer att betalas tillbaka.
Det finns redan 250 miljoner avsatta för upprustning av Tjustbanan från Linköping mot Åtvidaberg men pengarna räcker inte. Banverket anser det inte meningsfullt att börja ombyggnadsarbeten när pengarna inte räcker. Ytterligare 250 miljoner, som bland annat kommunerna garanterar, skulle ge bättre förutsättningar.
Åsa Torstensson välkomnar diskussioner kring alternativa finansieringsmöjligheter för upprustningen av Tjustbanan, men inget besked om att pengarna kommer att återbetalas.
Krister Örnfjäder ser framför sig en långt utdragen process. Att tågtrafiken kommer att ersättas med buss.
- Risken är att vi inte får tillbaka persontrafiken men Holiday Clubs etablering ger kanske extra tyngd. Nu måste regeringen leverera.
- I bästa fall kan vi få besked om ett år.
Landstinget som är huvudman för tågtrafiken har cirka 80 miljoner kronor att investera i nya tåg. En investering som knappast låter sig göras så länge banan är i så dåligt skick att tåg och vagnar tar skada.
I dag är farten inte högre än 10 kilometer på vissa sträckningar, bland annat vid Hjulsbro och Kinda kanal.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!