Mobiltelefon hjälper Morella att komma närmare gästerna

Restaurang Morella har tagit steget in i mobiltelefonen. - Appen är framtidens sätt att kommunicera med sina kunder, säger Ajan Sajhadi och Fatmir Poturqoj.

Morellas delägare Ajan Sajhadi och Fatmir Poturqoj visar restaurangens app för läsplattan Ipad.Foto: Anders Steiner

Morellas delägare Ajan Sajhadi och Fatmir Poturqoj visar restaurangens app för läsplattan Ipad.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2011-11-03 18:40

Den som för fem år sedan frågat en skara svenskar på gatan vad en "app" var hade mötts av oförstående. De senaste åren har apparna växt till en miljardindustri.

För den som fortfarande har en mobiltelefon med knappar, eller kanske rentav en telefon med nummerskiva kan en förklaring vara på sin plats: "App" är en förkortning av applikation - ett dataprogram för smarta mobiltelefoner. Användarna tankar ner programmen från de stora nätbutikerna Appstore, för Apples Iphone, och Android Market, för det konkurrerande Androidsystemet.

Apparna kan vara allt från spel till nyttoprogram som hjälper dig med allt från att göra bankärenden till att göra avancerade matematiska beräkningar, men det har också blivit en viktig marknadsföringskanal för många företag.

Till en början var det kanske främst stora företag som hade resurserna att utveckla en app, men nu har det börjat sprida sig till mindre företag.

I måndags hade Restaurang Morella premiär för sin app. Det är ett enkelt program som visar restaurangens meny, extrabjudanden och kalender med liveframträdanden. Den finns för Iphone, Ipad och Android. De första dagarna hade man dock tekniska problem med Androidversionen.

Restaurangen har fått hjälp av ett externt bolag som står för den tekniska plattformen - personalen på Morella uppdaterar sedan appen kontinuerligt med information - till exempel om dagens lunch.

Delägarna Ajan Sajhadi och Fatmir Poturqoj är entusiastiska:

- Vi kommer närmare kunden än med internet. Har vi en hemsida måste kunden aktivt söka efter den och gå in och läsa.

När en kund väl laddat ner appen i telefonen så uppdateras informationen automatiskt. Användaren kan när som helst se vad som är dagens lunch eller om det är någon livespelning på gång till helgen.

Fatmir Poturqoj hoppas att det ska leda till fler spontankunder.

- Ser man vad vi har till lunch skippar man kanske att äta hemma och går ut och äter istället.

De hoppas också att appen ska ge chans till snabbt på påkomna kampanjer.

- Det händer att man får ett erbjudande med kort varsel från en leverantör. Då kan man göra en kampanj lite improviserat och nå ut meddetsamma till våra gäster.

Ajan och Fatmirs favoritappar

Facebook. Nyheter bland vänner och bekanta.

Hitta.se Telefonkatalogtjänst.

Viber. Röstsamtal som går över datanätet istället för telenätet. Det gör framförallt utlandssamtal billigare.

Livescore. Sportresultat.

Text-tv. Precis vad det låter som.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om