Modechefens heta passion

"Ge mig en historisk modebok och jag är borta i två timmar". Damernas Världs modechef Martina Bonnier är en riktig modenörd. I nya boken Fashionista delar hon med sig av sina erfarenheter från 20 år i modevärlden.

Martina Bonnier har lång erfarenhet av modevärlden. I nya boken "Fashionista" delar hon med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Martina Bonnier har lång erfarenhet av modevärlden. I nya boken "Fashionista" delar hon med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Foto:

Västervik2008-04-26 00:06
Fashionista Damernas Världs modechef Martina Bonnier har jobbat med mode på heltid i snart två decennier. Hon har besökt alla de exklusiva modehusen, sett mängder av visningar i Paris och Milano och samlat på sig detaljkunskaper om allt från Chanelväskor till Cartier-juveler.- Jag gillar nördiga kunskaper om mode. Vem som gjorde vad, hur ett visst plagg kom till och varför prissättningen på ett plagg ser ut som det gör, säger hon.Hennes nya bok Fashionista berättar både bakom kulisserna -anekdoter från modevärlden och ger råd om hur man till exempel bygger upp en garderob. En del av tipsen förutsätter dock en välfylld plånbok. Investeringar i så kallade signaturplagg som en klassisk randig sjömanströja från Gaultier eller en body från Alaia, är kanske inget för den genomsnittlige shopparen. - Självklart har jag dyra grejer för att jag har en helt annan relation till plaggen. Jag har träffat designern som gjort dem, jag har sett hur de suttit i någon ateljé och sytt de 3 000 sömmarna och då får man en annan närhet. Det finns absolut ingen nedvärdering i någonting. Jag älskar alla typer av kläder och märken.Men hur bygger man upp en garderob med mer begränsade tillgångar?- Nästan aldrig tänker man målmedvetet att "i dag ska jag ut och handla den perfekta vita skjortan". Fast man borde göra det! Men det har ingenting med pengar att göra. Jag menar att man kanske måste tänka lite mer långsiktigt. - Det är för få som syr upp ett plagg. Det kanske är en stor slant just då, men syr du upp den perfekta kavajen, ett basplagg, så kommer du att använda den så många gånger. Det är mycket konsumtionsfokus i moderapporteringen i dag - vad tycker du om det?- Det är ju ett stort problem för många kvinnor att välja i denna mängd av grejer. Då tycker jag att det är viktigt att man kan vara ett forum för att guida. Men det kan ju göras på olika sätt - man kan vara köpinriktad eller mer långsiktig och analytisk i sitt guidande.Martina Bonnier har varit intresserad av mode sedan barnsben och satt allt som oftast satt med näsan i ett modemagasin. Det var aldrig någon tvekan om vad yrkesvalet skulle bli. Men när hon efter några "vanliga" reporterjobb på bland annat Göteborgs-Posten bad att få bli modeassistent på Vecko-Revyn, möttes hon av förvåning.- Chefredaktören bara stirrade på mig och sa: "Ska du byta skrivandetjänst mot att bära påsar?". Då sa jag: "Det vill jag, det vill jag!". Det är så man ser om man är lämplig och om det här är så kul som man tror.I dag jämför hon sitt modeintresse med musik- eller konstkonnässörens. Hon tycker inte att ett modeintresse nödvändigtvis behöver ha något med shopping att göra. - Det går ju inte att köpa alla de där grejerna, men gå in och känn, titta, prova, ställ frågor. Lär dig något om det i stället. Det är kul det också.
Personligt
Namn: Martina BonnierÅlder: 42.Yrke: Modechef på Damernas Värld. Familj: Maken Sverker, barnen Balder och Mildred.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om