Mycket pappersarbete innan räls kan läggas
Om en ny Tjustbana ska byggas krävs ytterligare år av utredningar innan spaden kan sättas i marken. Det kräver lagen.
- Både vägbyggen och järnvägsbyggen omfattas av lagar som talar om hur processen måste gå till, berättar Bruno Nilsson, utvecklingsledare på Västerviks kommun.Utredningsarbetet sker i etapper.Först görs en förstudie. Där har man tittat på om det överhuvudtaget är samhällsekonomiskt lönsam att rusta upp Tjustbanan. En rad olika alternativ har radats upp - från ett högkostnadsalternativ för 3,5 miljarder som bygger på en ny sträckning, till lågbudget varianter som bygger på Tjustbanans nuvarande sträckning.Tjustbanan står inför steg två: järnvägsutredningen.- Där måste man peka ut ett av alternativen. Det beskrivs noggrannare. Man pratar med berörda fastighetsägare, och sträckningen bestäms inom en korridor på kanske 100 meters bredd, säger Bruno Nilsson.Processen kommer att ta åtminstone ett år beroende på hur omfattande projektet är. Till sist återstår etapp 3: järnvägsplanen. Då fastställs järnvägssträckan på detaljnivå. En stor del av arbetet är fortsatta förhandlingar med markägare.- Då pratar man på detaljnivån om vilken sida av en sten som järnvägen ska dras, säger Bruno Nilsson.Det kan låta omständigt och tidskrävande. Enligt Bruno Nilsson finns det en orsak till lagens krav på att utredandet görs i flera etapper:- Det är för att garantera alla berörda insyn och möjlighet att påverka innan byggnationen kommer igång.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!