Mycket pappersarbete innan räls kan läggas

Om en ny Tjustbana ska byggas krävs ytterligare år av utredningar innan spaden kan sättas i marken. Det kräver lagen.

Västervik2010-04-09 19:12
Häromdagen berättade VT om den formulering i en departementsskrivelse som Västerviks kommunledning tolkar som ett viktigt besked. I ett stycke pekade Tjustbanan mellan Linköping och Västervik ut som en prioriterad järnvägssträcka. Där talade vi om att nästa steg i arbetet om det blir pengar blir en järnvägsutredning.Redan nu finns det en stor förstudie. Det fick en del av VT:s webbläsare att härskna till:- Utredningar efter utredningar år ut och år in, hur mycket har detta spektakel kostat hittills egentligen, undrade en signatur i en kommentar till VT:s artikel.Vad är det som återstår att utreda?
- Både vägbyggen och järnvägsbyggen omfattas av lagar som talar om hur processen måste gå till, berättar Bruno Nilsson, utvecklingsledare på Västerviks kommun.Utredningsarbetet sker i etapper.Först görs en förstudie. Där har man tittat på om det överhuvudtaget är samhällsekonomiskt lönsam att rusta upp Tjustbanan. En rad olika alternativ har radats upp - från ett högkostnadsalternativ för 3,5 miljarder som bygger på en ny sträckning, till lågbudget varianter som bygger på Tjustbanans nuvarande sträckning.Tjustbanan står inför steg två: järnvägsutredningen.- Där måste man peka ut ett av alternativen. Det beskrivs noggrannare. Man pratar med berörda fastighetsägare, och sträckningen bestäms inom en korridor på kanske 100 meters bredd, säger Bruno Nilsson.Processen kommer att ta åtminstone ett år beroende på hur omfattande projektet är. Till sist återstår etapp 3: järnvägsplanen. Då fastställs järnvägssträckan på detaljnivå. En stor del av arbetet är fortsatta förhandlingar med markägare.- Då pratar man på detaljnivån om vilken sida av en sten som järnvägen ska dras, säger Bruno Nilsson.Det kan låta omständigt och tidskrävande. Enligt Bruno Nilsson finns det en orsak till lagens krav på att utredandet görs i flera etapper:- Det är för att garantera alla berörda insyn och möjlighet att påverka innan byggnationen kommer igång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om