Nämnden omprövar beslut om Fiskaretorget
Politikerna i tekniska nämnden har tagit intryck av kritiken från köpmännen. Vid nästa möte tas frågan om sommaravstängning av Fiskaretorget upp på nytt.
Flera centrumhandlare är kritiska till att Fiskaretorget stängs av för biltrafik under fyra veckor i sommar. De två mest hektiska veckorna hade handlarna förståelse för, men de efterföjande två veckorna var droppen som fick bägaren att rinna över.
Sämre tillgänglighet för bilar i centrum betyder sämre försäljning enligt köpmännen.
Hur resonerade ni i nämnden när ni tog beslutet?
- Det var avstängt i fyra veckor förra året, och det verkade fungera bra. Det var därför vi tog samma beslut i år, säger Anders Helderud.
Han lovar inte att tekniska nämnden kommer att backa, men det ska åtminstone bli en diskussion.
När beslutet togs i slutet av april var socialdemokraterna det enda partiet som var emot fyra veckors avstängning. Partiet var framförallt emot avstängningen av trafikskäl. Under förra sommaren blev det lätt köer på andra håll i centrum när torget stängdes av.
- Vi förespråkade polisens förslag. Två veckors hel avstängning, och avstängning kvällstid två veckor, säger Veikko Kärki (s), 2:e vice ordförande i nämnden.
Tekniska förvaltningens tjänstemän befarar att det ska vara svårt att sköta kvällsavstängningen i praktiken. Det tror inte Veikko Kärki.
- Det måste gå att ordna, egentligen borde det räcka med att sätta upp skyltar.
Anders Helderud (m) befarar att skyltarna inte kommer att följas.
Tror du att trafikproblemen under vecka 30-31 är så stora att det behövs en avstängning på Fiskaretorget?
- Det vet vi inte. Vi beslutade att stänga av eftersom det verkade fungera bra förra året.
Behöver det göras större åtgärder på längre sikt för att lösa problemen med trafiken i centrum?
- Ja, just nu håller vi på med en trafikmätning utan dess like. Det ligger slangar runt om i stan, och vi vill inte minst mäta hur trafiken förändras när Fiskaretorget stängs av i sommar, säger Anders Helderud.
Enligt honom är biltrafiken inte det enda som måste vägas in, även förhållandena för gång- och cykeltrafik måste förbättras.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!