När det smäller är vi som bäst

Västervik2015-09-30 16:15

Mediabranschen står inför tuffa utmaningar och just nu sparas det in på både det ena och andra i Sveriges mediehus. Vi har blivit färre genom åren, den saken är klar. Men vi lyckas fortfarande göra en konkurrenskraftig och bra tidning sex dagar i veckan. Att vi fortfarande står starka blir allra tydligast när det smäller och nyhetsdrevet rullar igång. Journalister har lärt sig att samarbeta.

Nyheten om att Destination Gotland helt plötsligt skulle testköra en tur till Lucernahamnen i Västervik är ett bra exempel bland många. Nyheten kom verkligen som en överraskning, även för oss.

När vi fick tipset av helagotland.se gick vi direkt ut med nyheten på webben och läsartrafiken drog igång omedelbart. Webben är ett klockrent verktyg på det sättet; vi vet ganska snart om något funkar eller inte. Nyheten om Gotlandsfärjan blev direkt mycket läst och delad i de sociala medierna.

För att ro iland nyheten, om ni ursäktar ordvitsen, på bästa sätt, krävdes samarbete. Från Västerviks-Tidningen var vi fyra personer inblandade; jag, en reporter, en webbredaktör och en tidningsplanerare/redigerare. Reporterns huvuduppgift blir att leverera nyheten och uppföljningar till webben i realtid. Alltså direkt när de händer. Att ”jaga” makthavare och andra för att få ihop en större story är mer tids- och resurskrävande än man kan tro.

Vi tillhör en stor koncern och när det trillar ner nyheter som är av riksintresse kan vi koppla in fler journalister från andra tidningar inom samma koncern. I det här fallet hade vi draghjälp från journalister på tidningarna Gotlands Allehanda och Helagotland.se. Plötsligt var vi runt åtta journalister som arbetade med samma sak. Några ringde lokala politiker, några ringde folk på Destination Gotland och några ringde det konkurrerade bolaget Gotlandsbåten AB. Vilken kraft! Samtliga tidningar kunde leverera en klockren bevakning i sina digitala kanaler samt till papperstidningarna.

Dagen efter fortsatte samarbetet på liknande sätt. Vi skickade ut en reporter som fick vänta in fartyget vid hamnen och han rapporterade löpande till vår tidning samt till tidningarna på Gotland. Vår ambition från början var att reportern även skulle få följa med lotsen ut att hämta in fartyget, men vi fick nej från Sjöfartsverket på grund av säkerhetsrisken att borda fartyget. Vi fick inte heller vänta in fartyget på hamnområdet på Lucerna enligt hamnchefen Carl-Johan Carlstedt. Så förutsättningarna var inte de bästa. Men vi har betalt för att inte ge upp och vi ger mycket sällan upp, i synnerhet inte om det helt plötsligt dundrar in en Gotlandsfärja inom vårt bevakningsområde.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om