Näringsdepartementet positivt till Gotlandstrafik från Västervik
Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) gav inga löften om vare sig E 22, Tjustbanan eller sommarfärja från Västervik till Gotland under onsdagens besök i Kalmar.- Jag har kommit hit för att på plats informera mig om regionen, sade ministern till VT.
Besökte Fanerdun Group. Jag har kommit hit till Kalmar län för att informera mig om regionens alla behov, sade infrastrukturminister Åsa Torstensson till Västerviks-Tidningen.Foto: KJELL-ARNE KARLSSON
Foto: Fotograf saknas!
- Sommartrafiken utgör inte något som helst hot för de två befintliga färjelinjerna från Nynäshamn och Oskarshamn. Västervikstrafiken ska ju pågå endast under högsäsong. Dessa veckor behöver både Gotland och alla turister få fler möjligheter att kunna ta sig till och från ön. Här handlar det om rent kommersiella avgöranden.
- Västervikstrafiken plockar inga russin ur kakan. Tvärtom skulle en sommartrafik från Västervik komplettera den reguljära Gotlandstrafiken, slår statssekreterare Zetterberg fast.
Under sitt besök i Kalmar diskuterade Åsa Torstensson länets infrastrukturbehov med en rad politiker, organisationer och representanter för näringslivet i regionen. Hon träffade hela Regionförbundets ledning.
Ministern träffade också, och samtalade med, samtliga länets kommunalråd. Hon besökte även den stora byggarbetsplats i Kalmar där kinesiska industrikoncernen Fanerdun Group just nu uppför ett kinesiskt handelscentrum.
- Vi har eftersatta infrastruktursatsningar i stora delar av landet, både när det gäller underhåll och större nya vägprojekt. Jag kommer att jobba för att vi har en bra vägstandard, sade ministern.
- Dåliga vägar är dålig miljöpolitik. Det finns en koppling mellan tillväxt, miljö och en god infrastruktur. En bra infrastruktur är en viktig förutsättning för att skapa jobb och ett bättre företagsklimat.
Vad säger du om Tjustbanan mellan Västervik och Linköping? Är det viktigt för en utvidgad arbetsmarknad i regionen att den rustas upp?
- Jag kan i dag inte ge några löften om hur det kommer att bli och när upprustningen av Tjustbanan eventuellt kan starta. Banverket har fått i uppdrag att granska ärendet. Banverket har fått 250 miljoner kronor för att utreda Tjustbanans framtid.
Tjustbanans upprustning har i dag hög prioritet inom Regionförbundet, enligt Leif Larsson (c) som vid nyår blir Regionförbundets nye ordförande.
- Det känns mycket bra att hela regionen så tydligt nu sluter upp kring Tjustbanan. Det stärker förutsättningarna, tycker Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson.
- Vi ska inom kort ha en överläggning enbart mellan Västerviks kommun och näringsdepartementet så att tidsplanen för upprustningen snabbt kan slås fast. Det mötet blir av någon gång i januari.
För Harald Hjalmarsson berättade ministern att en reviderad banhållningsplan för hela landet kommer under nästa år, kanske redan till sommaren.
- Då får vi i klartext svar på när Tjustbanan kan börja rustas upp, säger Harald Hjalmarsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!