Nej till mer pengar för vägar
Man sa också nej till att minska eller helt slopa kommunens så kallade iståndsättningsbidrag. Men arbetsutskottet var inte enigt.
- Vi inom s-gruppen tycker att det är en självklarhet att en regeländring skulle ha gjorts. Nu ger man inte mer pengar till budgeten men ska ändå fortsätta ge bidrag med 30 procent. Detta ger signaler om att det är okej att dra över budgeten, säger Anita Bohman(s) som helst skulle vilja sänka både underhållsbidrag och igångsättningsbidrag till vägar.
Men den borgerliga majoriteten vill inte rubba på nuvarande bidragsnivåer.
- Vi tror att det är viktigt att behålla bidragen. Dessa vägar används flitigt och ska de helt drivas av en vägsamfällighet finns det risk att vägarna stängs i framtiden. Budgeten är fel från början, och det inbjuder dessvärre till underskott, konstaterar Harald Hjalmarsson(m).
Totalt finns 1,4 miljoner kronor reserverade i tekniska nämndens budget för enskilda vägar. Under 2005 har Vägverket beslutat att lämna ovanligt många bidrag till vägsamfälligheter. Reglerna runt iståndsättningsbidrag och underhållsbidrag innebär att kommunen finansierar 30 procent av en enskild väg som får statsbidrag. Resten betalas av Vägverket och vägsamfälligheten. Om politikerna hade valt att ändra regelverket och minskat driftsbidraget till 20 procent skulle det ha inneburit en besparing på 470 000 kronor under år 2005. Ett slopat igångsättningsbidrag hade inneburit en besparing på 490 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!