Nostalgi har blivit trend

Spola kröken-tröjor. A Non Smoking Generation-linnen. FjÀllrÀvens klassiska ryggsÀck KÄnken. Plötsligt Àr de överallt, symbolerna vi minns - men nu laddade med en ny innebörd.

Solstickan Àr en symbol som hÀngt med . Foto: Dan Hansson/Scanpix

Solstickan Àr en symbol som hÀngt med . Foto: Dan Hansson/Scanpix

Foto: Pressens Bild

VĂ€stervik2011-02-17 00:00

- Just nu pĂ„gĂ„r en nostalgivĂ„g. Vi sneglar pĂ„ Ă€ldre produkter och tilltalas av det kvalitetstĂ€nkande som fanns nĂ€r de skapades, sĂ€ger Anna Öhr, projektledare för Vintage- och RetromĂ€ssan.

- MĂ„nga unga har en stark association till de hĂ€r tingen och symbolerna, inte bara de som var med nĂ€r det begav sig. Det handlar om en lĂ€ngtan till det trygga folkhemmet.

Slogans som Atomkraft? Nej tack, Rör inte min kompis, Spola kröken och A Non Smoking Generation Àr exempel pÄ symboler som Àr heta just nu.

I somras gjorde klÀdkedjan Weekday t-shirts och linnen med den klassiska antirök-logotypen, tröjor som slagit stort.

Stefan Nilsson, analytiker pÄ Trendgruppen, anser att trenden förvisso speglar en nostalgisk flirt men ocksÄ Àkta uppskattning av gamla tider och dess klokskap.

- De hĂ€r begreppen Ă€r vĂ€rdeladdade och de tilltalar 80- och 90-talisterna som Ă€r de mest konservativa generationerna vi sett pĂ„ lĂ€nge, sĂ€ger han.

- De tror pĂ„ evig kĂ€rlek och vill bilda familj tidigt och gĂ„ med barnen i Skogsmulle-skogen.

Nilsson beskriver de vÀrdekonservativa som en slags motrörelse till Sex and the city-generationen som överkonsumerat och förbrukat sina resurser och nu ligger och flÀmtar. PÄ sÀtt och vis omfamnar de en lillgammal livsstil, de fyller köket med surdegar och biodynamiska produkter frÄn SaltÄ kvarn och köper gÀrna majblommor trots sin ringa Älder.

Men det finns ocksÄ en annan tolkning av nostalgisymbolerna, nÀmligen den ironiska. DÄ anvÀnds de pÄ ett tvÀrtom-sÀtt; antirök-tröjan blir ett mÄste för rökaren och den som festar vÀrst i baren bÀr Spola kröken.

Ironi eller inte - svenska nostalgisymboler syns i vÀrlden nu. En av dem Àr FjÀllrÀvens klassiska ryggsÀck KÄnken som dottern i it-regissören Sofia Coppolas senaste film Somewhere, bÀr omkring pÄ. Det trendiga mini-varuhuset Opening Ceremony i New York sÀljer ocksÄ FjÀllrÀven och presenterade tidigare i Är en specialkollektion med ryggsÀckar i starka 70-talsfÀrger.

Samtidigt stoltserar den haussade prylbutiken Kiosk i samma stad med Ahlgrens bilar, Solstickans tÀndstickor och Sigvard Bernadottes klassiska vÀgg-konservöppnare i hÄrdplast och metall. Och Colette, mini-varuhuset i Paris som vÀrldens modemÀnniskor vallfÀrdar till, har i mÄnga Är sÄlt Arméns hudsalva.

Nostalgi var en sjukdom

Ordet nostalgi kommer frÄn grekiskans nostos, som betyder hem, och algos, som betyder sjuka. Det betyder egentligen hemlÀngtan men kan ocksÄ tolkas som lÀngtan efter ett ofta idealiserat förflutet.

Begreppet skapades i slutet av 1600-talet som en medicinsk term för sjuklig hemlÀngtan. PÄ 1700-talet ansÄgs nostalgi vara en allvarlig och ibland dödlig sjukdom hos frÀmst unga soldater som lÄg i krig lÄngt hemifrÄn. (TT Spektra)

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om