Den 5 november 1865 lämnade skonerten Prosper Newcastle. Skeppet var lastat med järnmalm, och reste mot Utö. Utanför Västervik förliste skeppet, och nådde aldrig fram till sitt mål. Vraket efter Prosper upptäcktes 1989 av sportdykare – och har nu fornminnesförklarats tillsammans med fem andra vrak.
Lämningarna är i mycket gott skick, enligt länsstyrelsen i Kalmar län, med såväl bogspröt, däck, lastluckor och relingar på sina ursprungliga platser.
Tog vägen genom Spårösund
I ett pressmeddelande berättar länsstyrelsen i Kalmar län att kulturmiljölagen ändrades 1 januari 2014, vilket innebar att fartygslämningar endast blir fornminnesskyddade om förlisningen skett före 1850. Det betydde att drygt 50 vrak tappade sitt skydd. I stället gavs länsstyrelsen möjlighet att fornlämningsförklara fartygslämningar som förlist efter 1850 om det finns särskilda skäl – vilkets nu gjort med de fem vraken.
På länsstyrelsens hemsida berättas bland annat att det blåste upp till styv västlig kuling när skeppet Prosper seglade uppför den svenska ostkusten. Det var gott om så kallade sjökrogar på öarna i Tjust skärgård där sjöfarare kunde kasta ankar och söka skydd från vädret, så det troliga scenariot var att Kapten Hagblom därför beslutade att ta vägen genom Spårösund mot Västervik. En lots skickade ut en roddbåt för att möta upp, men hade svårt att komma ombord då Prosper gick för fulla segel i det smala inloppet till sundet – trots den starka vinden.
Kustroddaren hittades död
Så här rapporterade tidningen senare; "Kustserganten Treutiger tillika med kustvakten Thorngren och kustroddaren Jaen Nilsson begåvo sig i en mindre båt ut på Lindödjupet för att preja det inkommande fartyget; "Med anledning af hård och ojämn västlig vind och svårigheten för fartyget att dreja bi, kom ingen bevakning ombord, utan åtföljde i båten fartyget på avstånd till Spårösund.".
Prosper brakade in i den branta berghällen nedanför tullstationen och drog upp ett stort hål i skrovet, varpå det med aktern före törnade mot en klippa vid västra udden i Spårösunds norra ände. Skeppet tog snabbt in vatten, och först vid sundets norra öppning hann en tullbåt ifatt båten för att rädda besättningen. När fem man klättrat ombord på båten krängde Prosper till och sjönk – varpå tullbåten översköljdes av en svallvåg och kantrade. Besättning och tullpersonal låg i vattnet och flöt på delar av riggen och annat vrakgods och lyckades rädda sig upp på klipporna med hjälp av kustbor som skyndat dit. Strax upptäckte man att tullens kustroddare Jean Nilsson saknades. Han hittades senare i vrakets rigg på några meters djup, och blev olyckans enda dödsoffer.