Nu blir kronofogden snäll och öppnar ett kundcenter
Kronofogden är inte någon elak myndighetsperson som bara tar folks pengar och sätter lappar på deras möbler.Denna stämpel ska tvättas bort i och med att kronofogdemyndigheten nu öppnar ett särskilt kundcenter med hög tillgänglighet.
På måndag öppnar kronofogdemyndigheten ett nytt kundcenter för att snabbare kunna ge svar på allmänhetens frågor.
- Vi jobbar både för dig som vill ha betalt och dig som ska betala. Det ska vara lätt att få kontakt med kronofogden, säger Agnetha Olsson, chef för den nya organisationen Kronofogdens Kundcenter.
- Tillgängligheten ökar eftersom det blir öppet vardagar mellan klockan 08 och 18. På vårt kundcenter kommer dessutom erfaren kronofogdepersonal att sitta.
Det blir inte något kundcenter i Västervik, med möjlighet till förtroliga samtal på kronofogdens rum. I stället kommer den som ringer kronofogdens nya Kundcenter att hamna på någon av fem platser i landet.
- Men det går givetvis även i fortsättningen att begära få tala med en speciell handläggare i Västervik, säger kronofogde Lars Lundgren i Västervik.
Tidigare har det funnits många olika telefonnummer till kronofogdemyndigheterna runt om i Sverige. Från och med måndag når man kronofogden genom ett enda telefonnummer (0771-73 73 00). Det kostar som ett lokalsamtal.
- Med vårt kundcenter vill vi öka tillgängligheten och ge samma service över hela landet. Våra rutinerade handläggare ger personliga svar på alla frågor allmänheten kan tänkas ställa, säger Agnetha Olsson till VT.
Det är väl inte enbart utökad service som ligger bakom ert nya kundcenter? Ni gör väl samtidigt en rationaliseringsvinst genom att centralisera kundmottagningen?
- Jo, men tanken är ju också att koncentrera arbetsuppgifter. Personalen på vårt kundcenter blir proffs på området i och med information till allmänheten utgör deras enda arbetsuppgift.
Personalen placeras i Göteborg, Jönköping, Kristianstad, Stockholm och Östersund. De fattar inga beslut men svarar på alla slags frågor och ger kloka råd.
Till myndighetens nya kundcenter kan den ringa som till exempel hamnat i skuldfällan och behöver råd och hjälp med skuldsanering.
Hit kan också småföretagaren ringa som ej fått betalt för utfört arbete eller sålda varor, för att få veta hur han/hon bär sig åt för att få in sina pengar.
- En skuldsatt person bör allra helst höra av sig till oss redan innan ärendet hamnar hos kronofogden, säger informatör Åke Lundholm på Skatteverkets kronofogdeavdelning.
Den som hamnar i kronofogdens register, och får en så kallad betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen, kan få svårt att därefter få ett hyreskontrakt och teckna telefonabonnemang. En betalningsanmärkning kan till och med göra att arbetsgivaren drar öronen åt sig när man söker ett jobb.
Det finns i dag tio kronofogdemyndigheter i landet. Kronofogdemyndigheten i Kalmar har kontor i bland Karlshamn, Västervik, Kalmar, Karlskrona, Växjö, Halmstad och Varberg.
Huvudkontor och styrenhet för de tio myndigheterna är kronofogdeavdelningen på Skatteverket i Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!