Nu breddas E 22 vid Hjortenbaden

Tre dagar i rad har tre tunga lastfordon kört i diket på exakt samma plats på E 22 i höjd med Västerviks dricksvattensjö Hjorten. Problemet är att Vägverket gjort den vid de pågående vägarbetena kvarvarande körbanan på tok för smal. Nu breddas vägen.

På fredagen breddades E 22 förbi vägarbetana på E 22 vid sjön Hjorten. Vägbanan var för smal för att två större lastbilar skulle kunna mötas. På tre dagar har tre långtradare skutit ned i diket. Foto: Kjell-Arne Karlsson

På fredagen breddades E 22 förbi vägarbetana på E 22 vid sjön Hjorten. Vägbanan var för smal för att två större lastbilar skulle kunna mötas. På tre dagar har tre långtradare skutit ned i diket. Foto: Kjell-Arne Karlsson

Foto:

Västervik2009-10-24 00:00
På tisdagen hamnade ett större vägarbetsfordon i diket sedan vägkanten brustit. Bärgningen krävde att E 22 stängdes av.Redan dagen efter tvingades en södergående, stor trailer- på exakt samma plats - att hålla för långt ut åt höger för att inte krocka med ett lika stort, mötande fordon. Även nu brast vägkanten och E 22 fick på nytt stängas av under bärgningen.Vid 19-tiden på torsdagen var det dags igen - för tredje gången på samma plats. En södergående långtradare tvingades ånyo hålla för långt ut åt höger. Utanför asfaltkanten skar den tunga långtradaren omedelbart ned i jorden med högerhjulen och hamnade i diket. E 22 fick som vanligt stängas av under en halvtimme då bilen bärgades.- Sträckan vid Hjorten är livsfarlig och alldeles för smal. Jag har aldrig sett något liknande. Två breda lastbilar kan inte mötas här, säger yrkesföraren Mattias Einarsson som flera gånger passerat platsen med sin 3,20 meter breda specialtrailer lastad med en tung grävmaskin.Både polis och räddningstjänst anser att vägbyggarna tagit en alltför stor del av E 22 i anspråk för egna fordon.Carina Junefelt är Vägverkets projektledare för de aktuella vägjobben. Vid lunchtid på fredagen ringer hon VT och berättar att E 22 nu har breddats.- Enligt reglerna ska avspärrningen vara vägfordonens bredd plus 2,5 meter för vägarbetarna. Det ska också finnas minst sex meters bredd kvar för trafiken. Och det fanns det.- Men i och med att vägkanten varit så svag så har den inte hållit då tunga bilar kommit utanför asfalten. Därför har vi nu breddat till 6,5 meter.- På måndag avser vi även att sätta en längsgående barriär längs högerkanten för att hindra södergående trafik från att komma utanför asfalten.Sådana här arbeten är, enligt Carina Junefelt, alltid en balansgång:- Görs körbanan för bred ökar bilarnas hastighet och då blir vägarbetsmiljön sämre. Det är svårt att avväga så att det alltid blir bra för alla parter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om