- Vi kommer att göra ett flertal testöppingar av klaffbron under nästa vecka, säger kommunens gatuchef Anders Norell.
- Det mesta i maskinrummet har bytts ut av specialister från Motala Verkstad och bron ska nu vara i rena toppskicket.
Bron vid Stora strömmen testkörs på tisdag kväll, från klockan 19 och fram till midnatt.
Dagen efter, onsdagen den 23 mars, ska bron öppnas och stängas flera gånger mitt på dagen, mellan klockan 10.00 och 15.00.
- Tisdagskvällen är ren provkörning inför slutkontrollen av en extern besiktningsman dagen efter, säger Anders Norell.
Den sista och avgörande slutbesiktningen av bron görs tisdagen den 5 april, av samme externa brobesiktningsman.
- Till slutbesiktningen ska alla eventuella anmärkningar som kommer fram vid slutkontrollen vara åtgärdade.
Teknikerna från Motala Verkstad har framför allt byggt om de stora hydraulkolvar som lyfter broklaffen.
- Tidigare var dessa kolvar fästa i bägge ändarna, i broklaffen och i de så kallade pallbockarna under. Nu har kolvarna helt rörliga fästen, vilket gör att man sliter betydligt mindre på hela bromekaniken. Den här moderna tekniken gör att risken för skador på bron minskar enormt. Man har byggt om nästan alla klaffbroar i Sverige enligt den här nya tekniken, säger Norell.
Samtidigt passar Västerviks kommun på att byta ut hela hydraulsystemet, inklusive hydraultank, rostfria rör, slangar och pumpar. Därtill byter man till en helt ny, miljövänlig hydraulolja.
Den tidsplan kommunen haft för broreparationen har stämt på pricken. Den 1 april skulle bron vara klar att tas i bruk - och det kommer den att vara.
- Budgeten för hela brorenoveringen stannar på cirka fyra miljoner kronor, säger Anders Norell.