Nu vÄras det för tÄget
Tio Är har gÄtt sedan det senast rullade ett smalspÄrstÄg Ànda in till VÀsterviks station. Nu Àr det dags igen!
De sista pusselbitarna för att fÄ till stÄnd trafiken har lagts de senaste dagarna.
Banverket har installerat en skiljevÀxel vid Jenny station och ytterligare fyra vÀxlar ordnas av "SmalspÄrsfolk".
- Hela stÀllverksbygget frÄn VÀstervik till Jenny börjar bli klart, sÀger Magnus Andersson. VÀstervik fÄr tekniskt sÀtt en lÄng station.
- SkiljevÀxeln Àr ett konkret exempel pÄ att hela projektet gÄr mot sin fullbordan. En mödosam process Àr över.
Hela investeringen som gjorts Àr pÄ över tio miljoner kronor och innefattar ombyggnaden av spÄromrÄdet vid VÀsterviks station.
- SmalspÄrsdelen har kostat ungefÀr tvÄ miljoner kronor och för vÄr del har det blivit 700000 kronor.
- Jag tycker kostnaden Àr rimlig för vi skall komma ihÄg att signaltekniken Àr dyr.
SjÀlvklart skall det bli nÄgon form av Äterinvigning men Magnus Andersson kan inte sÀga nÀr.
- Vi mÄste först vara sÀkra pÄ att allt fungerar.
Det vÄras för tÄget skulle man kunna sÀga.
Lokstallarna har renoverats, bangÄrden rustats upp för att sÀkerstÀlla godstrafiken och snart kommer smalspÄrstrafiken i gÄng igen Ànda in till stan.
Att detta sker just den 16 november Àr i sig vÀrt att nÀmna. Det var nÀmligen just denna dag som HWJ, Hultsfred Westervik JernvÀgs AB öppnade den 66,2 kilometer lÄnga strÀckan för allmÀn trafik.
à ret var 1879 och dÄ blev Àven NVHJ, Norsholm VÀstervik -Hultsfreds jÀrnvÀgar en realitet.
NVHJ var en sammanslagning av NBJ (Norsholm Bersbo JernvÀgs AB, Wà B (Westervik à tvidaberg Bersbo JernvÀgs AB och sÄ dÄ ovan nÀmnda HWJ.
NVHJ inledde med sex stycken 1-klassvagnar frĂ„n Maschinebau Actien-Gesellschaft i NĂŒrnberg till ett pris av 6000 mark per styck.
Det var fina grejer men ÀndÄ saknades broms, belysningen var stearinljus och vÀrmeanordningen en kamin.
Ăven 20 stycken III-klassvagnar införskaffades frĂ„n bolaget Atlas i Stockholm.
Inredningen i dessa var mycket spartansk. BÀnkarna var sammansatta av spjÀlor och vinkeljÀrn. VÀggarna bestod av pÀrlspontat virke och var vid gavelÀndarna försedda med bagagehyllor. Golvet var oisolerat och bestod av oljade furubrÀder.
I taket fanns tvÄ stearinljuslampor. För rökarna var ett antal askkoppar monterade pÄ sidovÀggarna och dessa var minsann tillverkade vid Ankarsrums Bruk.
VÀstervik försÄgs med ett stationshus som Ànnu i dag Àr en av stadens vackraste byggnader.
Men det har funnits planer pÄ andra stationshus. Den klassiska stadsplanen för Är 1927 innehÄller en ny stor stationsbyggnad ungefÀr dÀr Gymnasiet i dag ligger.
Esplanaden skulle kompletteras med ytterligare en Esplanad, som skulle kallas EriksvÀgen, fram till sjÀlva stationen.
Det tog mÄnga Är innan det blev en vÀg och den heter Lektor Berlins vÀg.
"NÀr NVHJ förstatligades 1949 kan man pÄstÄ att SJ fick överta en av de mest vÀlbyggda och vÀlskötta banor som existerat i detta land".
SÄ stod att lÀsa i Tjustbygden 1963.
Nu Àr det dags för ett Äterupplivande.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!