De tolv markÀgarna upplÄter gÀrna sin mark, förutsatt att flygplatsen uppgraderas till en bana godkÀnd för reguljÀrtrafik, eftersom en sÄdan krÀvs för planerade ambulansflygningar.
De skriver att det Àr utanför den kommunala kompetensen att "spendera skattebetalarnas medel" till ett projekt som saknar samhÀllsnytta och endast kommer gynna fritidsflygande privatpersoner.
Kommunstyrelsen har yttrat sig den 28 mars, och menar att överklagan borde avslÄs. De hÀnvisar till VÀsterviks översiktsplan, dÀr det stÄr att flygplatsen ska stÀrkas "som en del i ett attraktivt och effektivt transportsystem".
Kommunen menar ocksÄ att beslutet frÄn den 1 mars inte Àr ett investeringsbeslut, utan ett godkÀnnande av de ÄtgÀrder som krÀvs för att verkstÀlla fullmÀktiges beslut frÄn 2014 och 2016.
MarkÀgarna menar att besluten redan Àr verkstÀllda, och hÀnvisar till samma beslut.
â FörutsĂ€ttningarna för en flygplats borde utretts frĂ„n första början, sĂ€ger Rickard Olsson, och fĂ„r medhĂ„ll av de andra markĂ€garna.
â TjĂ€nstemĂ€nnen sĂ€ger att de har ett uppdrag frĂ„n politikerna i fullmĂ€ktige. Men beslutet Ă€r att banan skulle förlĂ€ngas, och det Ă€r redan gjort. Ambulansflyg kan nyttja banan, och flygplatsen ska inte uppgraderas till en "godkĂ€nd flygplats". Beslutet de stödjer sig mot Ă€r redan avklarat, fortsĂ€tter Olson.
I beslutet frÄn 2014 stÄr det nÀmligen ordagrant: "En förlÀngning med banljus innebÀr inte att flygplatsen uppgraderas sÄ att den kan fungera för reguljÀr linjetrafik".