NulÀget: Kommunen stÄr fast vid sitt beslut

Följetongen frÄn 2014 Àr alltsÄ inte över Àn. MarkÀgarna har överklagat kommunens beslut att ta hjÀlp av lantmÀteriet för att köpa marken. Vad hÀnder hÀrnÀst?

Hur framtiden ser ut för flygfÀltet i MommehÄl Àr fortfarande osÀkert. Drönarnav, ambulansflyg-plats, reguljÀrtrafik, bara nÄgot av detta eller allt?

Hur framtiden ser ut för flygfÀltet i MommehÄl Àr fortfarande osÀkert. Drönarnav, ambulansflyg-plats, reguljÀrtrafik, bara nÄgot av detta eller allt?

Foto: Ulrik Alvarsson

VĂ€stervik2022-04-01 06:00

De tolv markÀgarna upplÄter gÀrna sin mark, förutsatt att flygplatsen uppgraderas till en bana godkÀnd för reguljÀrtrafik, eftersom en sÄdan krÀvs för planerade ambulansflygningar.

De skriver att det Ă€r utanför den kommunala kompetensen att "spendera skattebetalarnas medel" till ett projekt som saknar samhĂ€llsnytta och endast kommer gynna fritidsflygande privatpersoner. 

Kommunstyrelsen har yttrat sig den 28 mars, och menar att överklagan borde avslÄs. De hÀnvisar till VÀsterviks översiktsplan, dÀr det stÄr att flygplatsen ska stÀrkas "som en del i ett attraktivt och effektivt transportsystem".

Kommunen menar ocksĂ„ att beslutet frĂ„n den 1 mars inte Ă€r ett investeringsbeslut, utan ett godkĂ€nnande av de Ă„tgĂ€rder som krĂ€vs för att verkstĂ€lla fullmĂ€ktiges beslut frĂ„n 2014 och 2016. 

undefined
PÄ kartan syns det omrÄde vid flygplatsen som kommunen vill ha rÄdighet över. Innanför det röda strecket behöver hinderfriheten kunna sÀkerstÀllas. De gula strecken Àr tomt- och fastighetsgrÀnser. I nedre vÀnstra hörnet syns sjön Hjorten.

MarkÀgarna menar att besluten redan Àr verkstÀllda, och hÀnvisar till samma beslut.

– FörutsĂ€ttningarna för en flygplats borde utretts frĂ„n första början, sĂ€ger Rickard Olsson, och fĂ„r medhĂ„ll av de andra markĂ€garna.

– TjĂ€nstemĂ€nnen sĂ€ger att de har ett uppdrag frĂ„n politikerna i fullmĂ€ktige. Men beslutet Ă€r att banan skulle förlĂ€ngas, och det Ă€r redan gjort. Ambulansflyg kan nyttja banan, och flygplatsen ska inte uppgraderas till en "godkĂ€nd flygplats". Beslutet de stödjer sig mot Ă€r redan avklarat, fortsĂ€tter Olson. 

I beslutet frÄn 2014 stÄr det nÀmligen ordagrant: "En förlÀngning med banljus innebÀr inte att flygplatsen uppgraderas sÄ att den kan fungera för reguljÀr linjetrafik".

Den förlÀngda banan

2014 beslutades att landningsbanan ska förlÀngas 400 meter. Det blev 399 meter. FörvÀntad kostnad var 6 miljoner kronor. Skattebetalarnas nota blev 10,5 miljoner.

Ambulansflyg kan anvĂ€nda banan akut, men det saknas flera pusselbitar innan planerade ambulansflygtransporter blir verklighet. 

Dessutom Ă€r landningsbanan i kortaste laget. 

NÄSTA DEL: Ambulansflygen: "I VĂ€stervik finns nĂ„gra grundlĂ€ggande krav som inte Ă€r uppfyllda Ă€n...", berĂ€ttar Svenskt Ambulansflyg chefspilot.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!