Ny förstudie om eldrivna båtar i Västervik

Västerviks kommun ska undersöka möjligheterna att låta skärgårdsbåtarna gå på eldrift. Förstudien ska vara klar under hösten.

Skärgårdsbåtarna i Västervik, närmast Kung Märta.

Skärgårdsbåtarna i Västervik, närmast Kung Märta.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Västervik2021-05-06 19:00

Förstudien har en budget på 360 000 kronor. Av den summan står EU för hälften, genom ett bidrag som Tillväxtverket har beviljat. Resten av kostnaden delas lika mellan kommunen och den entreprenör som kör åt kommunen, Hammarö sjötrafik.

Tre båtar omfattas. Förutom kommunens båda båtar, Kung Märta och Ellen Key, är det också entreprenörens båt, Zarah Leander.

Torgny Kindh från Loftahammar reagerade med bestörtning, när han hörde om den nya förstudien, då han på uppdrag av intresseföreningen redan har gjort en förstudie om just detta, med utgångspunkt från skärgårdsbåten Bella.

– Jag blev chockad att de gör en ansökan och inte frågar oss. Varför tar de inte vara på de kunskaperna? Det är inte meningsfullt att bygga om gamla stålbåtar till eldrift. De är så energikrävande.

Han har inget emot att det görs en ny förstudie, men tycker att Loftahammars intresseförening borde involveras.

Malin Ohlsson, landsbygdsutvecklare på Västerviks kommun, säger att de inte har kommit så långt än. Avsikten är att lokala och regionala aktörer ska involveras.

När det gäller den förstudie som redan har gjorts, säger hon att den handlade om Bella. Den nya förstudien handlar om tre andra båtar.

– Det är inte samma sak. Man behöver titta på varje specifik båt. Det är andra båtar och andra förutsättningar.

Till arbetet med den nya förstudien ska extern kompetens anlitas, som tittar på vilka möjligheter som finns, med fokus på de tre aktuella båtarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!