Ny räls kostar fyra miljoner

Tågurspårningen utanför Gamleby kan bli en kostsam historia för såväl Tågab som Trafikverket. Invigningen den 5 juni är dock inte hotad. 200 meter ny räls ligger på Tjustbanan och en ny banvall är under uppbyggnad.

Kent Hammerman, Västervik ska placera ut nya hastighetsskyltar på bansträckan.

Kent Hammerman, Västervik ska placera ut nya hastighetsskyltar på bansträckan.

Foto: Hans Brandin

Västervik2010-05-27 18:39
Det är lugnt, försäkrar Trafikverket. Det blir invigning av de nya tågen på Tjustbanan den 5 juni. - Vi hinner, inga problem, redan till helgen är vi klara, senast måndag nästa vecka, säger Trafikverkets Joakim Ahlström. Det har nu gått en vecka sedan godståget från värmländska Tågab spårade ur strax norr om Gamleby. VT var på plats och möttes av en eländig syn. Vagnar låg välta och flera ton timmer hade slungats ut över rälsen och banvallen. Delar av tågbanan hade slitits upp från marken. Nu är synen en annan. Tågbanan längs olyckssträckan är under uppbyggnad. 200 meter ny räls har lagts ut och i dagarna kommer Trafikverket ploga ihop en ny banvall i området. Nu återstår frågan vem som bar ansvaret för olyckan. Orsaken och ansvarsfrågan utreds av en separat haverikommission. Utredningen kan ta flera månader. Trafikverket och Tågab har även utrett saken internet. Trafikverket har lämnat över sin dokumentation till haveriutredarna och Tågab sitter just nu och analyserar sitt material. Tågab kan redan nu konstatera att de inte hittar något fel på tåget. - Allt var tipptopp, vi hittar inga som helst tekniska fel på vare sig lok eller vagnar, säger Urban Lavén, säkerhetsansvarig på Tågab. Deras utredning visar också att tåget inte körde för fort eller var lastat över maxvikten. Tvärtom var tåget lastat mellan sju och åtta ton under maxvikt. Slutligen Kostnader. Tågab har inte sammanställt vad deras bortfall blir i inställda transporter, men det lär bli en kännbar summa. Tågbolaget har redan lagt ut cirka 100 000 kronor i utredningskostnader. Olycksnotan för Trafikverket, eller staten om man så vill, kommer uppskattningsvis hamna på runt 4 miljoner kronor. Haveriutredningen får visa vilken av parterna som får stå för den slutgiltiga notan. Slås det fast att alltsammans hänger på själva tågbanan är det alltså Trafikverket som ersätter tågbolagets förluster.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om