Ny skatt straffar miljöbovar

Priset på bensin har nått rekordnivåer, och nästa år får ägare av bensinslukande bilar räkna med höjd fordonsskatt. Miljövänliga bilister belönas däremot med lägre skatt.

Luttrade bilister. Bilisterna tycks ta de höga bensinpriserna med ro, berättar Mia Lindgren på OKQ8 i Västervik.Foto: MATILDA AHL

Luttrade bilister. Bilisterna tycks ta de höga bensinpriserna med ro, berättar Mia Lindgren på OKQ8 i Västervik.Foto: MATILDA AHL

Foto:

Västervik2005-09-07 00:25
12,28 kronor litern, men inga högljudda protester från bilägarna. På bensinstationen OKQ8 i Västervik låter personalen nästan förvånad över att bilisterna tycks ta det rekordhöga bensinpriset med ro.
- Det är faktiskt lite konstigt, men vi har inte fått många reaktioner trots att priset har passerat 12 kronor litern. Många kommenterar visserligen att bensinen är dyr, men de är inte rosenrasande på oss i personalen som de kunde bli förr om åren. De verkar gilla läget, säger föreståndare Mia Lindgren.

Men en närmare titt på statistiken visar att försäljningen av bensin trots allt har minskat. I augusti, då priset ännu inte nått över 12 kronor litern, såldes 16 000 färre liter bensin jämfört med samma period 2004. En förklaring är att bilisterna blandar i mer och mer etanol i bensintankarna.
- Iblandningen har ökat jättemycket. De finns kunder som till och med blandar 50-50 i bensindrivna bilar nu, vilket inte är något vi eller biltillverkarna rekommenderar. Men många lockas nog av att det skiljer cirka 4,50 kronor litern mellan den 95-oktaniga bensinen och etanolen.
Mia Lindgrens kunder tycks ha accepterat höjningen på bensin, men i samband med besök på tankstationen muttras det mycket om skatt och moms.
- Många är upprörda över alla skatter och tycker att politikerna måste göra något, säger Mia Lindgren.

En skatt som kommer att påverka landets bilister under de kommande åren är den nya fordonsskatten. Inom kort väntas regeringen och samarbetspartierna lägga fram ett förslag om att skatten inte längre ska baseras på fordonets vikt. I stället är det andelen koldioxid en personbil släpper ut som blir avgörande.
- Det ger ett tydligt besked att bilar med låga utsläpp ger lägre skatt, och bidrar förhoppningsvis till att folk väljer att köpa bilar som påverkar miljön mindre, säger miljöpartiets språkrör Peter Eriksson till tidningen Svenska Dagbladet som tagit del av lagförslaget.

Förslaget skulle innebära sänkt fordonsskatt för bilister som kör en bensinsnål bil, miljöbil eller dieseldriven bil. En ägare till en Volvo V70 diesel eller Saab 9-5 diesel kan komma att få en skattesänkning på över 1600-1700 kronor på ett år. Även små och bensinsnåla modeller som Nissan Micra får en rejäl sänkning. För bensinslukande stora bilar som stadsjeepar kan skatten däremot bli upp till 400 kronor högre än i dag.

Den nya fordonsskatten kommer delas upp i en enhetsskatt för alla bilägare samt en koldioxid­relaterad skatt.
- Jag tror att detta kommer ha en positiv effekt för miljöbilar, säger Jonas Lööf, projektledare på Miljöfordon Syd som arbetar för fler miljöbilar i Blekinge, Småland och Östergötland. Om skatten differentieras, och de bilister som skitar ner mest får betala mer än de som väljer att köra med bensinsnåla alternativ, så har man själv en möjlighet att avgöra vilket skattenivå man vill lägga sig på. Vi har Europas tyngsta och mest bränslekrävande bilpark, och jag tror att vi måste få in mer bränslesnåla bilar men samtidigt bibehålla säkerheten.
Den nya skatten från den 1 april nästa år gäller för personbilar av årsmodell 2006, personbilar som uppfyller miljöklass 2005, elbilar och hybridbilar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om