Ny snabb järnväg kan bli klar 2010

Om man lät bli att elektrifiera Tjustbanan skulle det bli betydligt billigare att rusta upp banan. En ny biogasdriven bana skulle i bästa fall kunna stå klar redan 2010.

Visade upp länet. Åke Nilsson (kd), vice ordförande i regionförbundet, berättar att riksdagsmännen från trafikutskottet under två dagar får stifta bekantskap med Kalmar län och de behov som finns där. Utöver Västervik besöktes Kalmar och Öland.

Visade upp länet. Åke Nilsson (kd), vice ordförande i regionförbundet, berättar att riksdagsmännen från trafikutskottet under två dagar får stifta bekantskap med Kalmar län och de behov som finns där. Utöver Västervik besöktes Kalmar och Öland.

Foto:

Västervik2005-09-27 00:25
På måndagen gästade riksdagens trafikutskott Västervik. De anlände något försenade med biogaståget till Västerviks station. Förseningen berodde inte på biogaståget, istället var det tåget från Stockholm till Linköping som inte anlände i tid.

Politikerna lät intresserade av att satsa ytterligare på biogas som drivmedel för tåg. Framförallt på minde järnvägssträckor som Tjustbanan.

Slipper man att elektrifiera en bana sjunker kostnaderna för en modernisering drastiskt.

För Tjustbanans del finns det i dag ungefär 300 miljoner kronor anslagna till en upprustning. Hittills har det talats om att de pengarna skulle räcka till att modernisera halva sträckan, Linköping - Åtvidaberg.

- Vår strategi nu är att föra fram att behöver vi inte elektrifiera räcker pengarna till hela sträckan, säger Krister Örnfjäder (s), Västerviksbo och ledamot i trafikutskottet.

De lokala politikerna menar att det finns ekonomiska vinster att göra genom att ändra beslutet till att gälla hela sträckan på en gång, jämfört med att ta sträckan Åtvidaberg-Västervik i en andra etapp längre fram i tiden.
- Att etablera en arbetsplats kostar mycket pengar, då är det bättre att ta allt på en gång, säger Krister Örnfjäder.
Skulle regeringen nappa på argumentet kan tidsplanen för ny moderniserad Tjustbana kortas ner ordentligt. I nuvarande planering ska den första halvan byggas om med start 2006. Den andra halvan finns inte ens med i planen för de kommande 15 åren. Riksdagsledamöterna gör uppskattningen att byggnadsarbetena skulle ta ett till två år.
I gynnsamma fall skulle en ny Tjustbana kunna stå klar till 2010.

Fortfarande är målet att restiden ska ner under en timme. Restiden beror inte i första hand på drivmedlet utan på själva banan. Det är genom att räta ut kurvor som man får ner tiden.
Alla banor lämpar sig inte för biogas. Stambanan kommer fortfarande att vara elektrifierad. Liksom sträckor där det går mycket tung godstrafik.

Enligt trafikutskottets ordförande Claes Roxbergh får man bland annat titta på godstrafiken när man väljer ut vilka banor som i framtiden lämpar sig för biogas.
- Ska godstrafiken vidare ut på en elektrifierad bana är kanske inte biogas en bra lösning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om