Ny sträckning av E22 kan vara ett alternativ

Att dra om E22 från Lunds by i söder till en punkt norr om korsningen i Hyttan skulle vara det bästa sättet att nå Trafikverkets mål, enligt ett samrådsunderlag. Frågan är om det finns pengar till en sådan insats.

En möjlighet kan vara att ge E22 en ny sträckning norrut från Gladhammar/Lunds by. Restiden skulle bli kortare, men samtidigt varnar bland annat länsstyrelsen för kulturlandskapet kring Gladhammar är värdefullt, bland annat med kyrkan och odlingslandskapet.

En möjlighet kan vara att ge E22 en ny sträckning norrut från Gladhammar/Lunds by. Restiden skulle bli kortare, men samtidigt varnar bland annat länsstyrelsen för kulturlandskapet kring Gladhammar är värdefullt, bland annat med kyrkan och odlingslandskapet.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2013-04-22 08:06

Som VT berättat så tittar Vägverket på hur man ska kunna höja standarden på E22 mellan Gladhammar och Verkebäck. I planeringen har man hittills räknat med att projektet skulle kosta 78 miljoner kronor.

Trafikverket har ställt upp tre mål för projektet:

* Ökad trafiksäkerhet.

* Framkomligheten ska bli bättre både för när- och fjärrtrafik.

* Regional utveckling genom kortare restider.

Trafikverket har tittat på flera lösningar, från att inte göra något alls åt sträckan till dra om den. I underlaget räknar Trafikverket med att projektet kommer att kosta mellan 20 miljoner upp till 110 miljoner kronor beroende på vilken ambitionsnivå.

– Siffrorna är grova överslag, men vi har kalkylhjälpmedel så de siffror som vi använder på ett så här tidigt stadium brukar stämma ganska bra, säger Mikael Hårrskog, på Trafikverket.

Det alternativ som bäst lever upp till de mål som Trafikverket ställt upp är en ny sträckning. Då kommer vägen att ha en standard för trafik i 100 kilometer i timmen på hela sträckan.

Ett problem är att vägen går genom natur som räknas som riksintresse. Samtidigt konstaterar Trafikverket att trafiken på Europavägen också är ett riksintresse. Det finns med andra ord en målkonflikt.

Tidigare i våras fick ett antal myndigheter komma med inpass om vad måste ta hänsyn till i det fortsatta arbetet med vägen.

Länsstyrelsen nämnde bland annat att området med Lunds by och Gladhammars kyrka är viktigt. Vägen bör utformas så att samspelet mellan kyrkan och byn finns kvar. Länsstyrelsen tror att det kan krävas "omfattande utredningar" av vattenfrågor och natur- och kulturmiljöerna i området.

Västerviks kommun är i sitt yttrande positivt och tror att en förbättring av sträckan tillsammans med en sydlig infart till Västervik kan bli viktig för den regionala utvecklingen. Man betonar dock att det är viktigt att få till en bra lösning på korsningen riksväg 40 och E22 gällande "säkerhet, tillgänglighet och framkomlighet". Kommunen påminner också om behovet av gång- och cykelväg längs med hela sträckan.

Även kommunen påminner om behovet av en miljökonsekvensbeskrivning för att utreda påverkan på de höga natur- och kutlurvärden som finns i området.

Nu går Trafikverket ut i ett bredare samråd, mellan den 15 och 29 april kan den som har synpunkter lämna dem. Projekthandlingarna finns bland annat på Vägverkets hemsida, men även på kommunhuset i Västervik.

Tre alternativ

I samrådsunderlaget presenterar Trafikverket tre sätt att hantera sträckan mellan Gladhammar och Verkebäck:

0-alternativet. Att inte gör något alls.

+ Ingen ytterligare påverkan på natur, kulturmiljöer och fastigheter i området.

– Fortsatt ryckig trafik med flera olika hastighetsgränser.

Nollplus-alternativet. Behåll den nuvarande vägsträckningen, men bredda vägen så att man kan få mötesseparering. Korsningen vid Hyttan är dock ett problem. Där skulle det förmodligen bli sänkt hastighet även i fortsättningen.

+ Jämnare trafikflöde. 100-väg, med undantag för korsningen vid Hyttan.

+ Högre trafiksäkerhet.

– Vägen kan upplevas som otryggare för oskyddade trafikanter.

– Kultur- och naturvärden närmast vägen kan påverkas av ombyggnaden.

Ny sträckning. Dras från Lunds by, sydost om Hyttegöl och ansluter till nuvarande E22 någonstans norr om korsningen vid Hyttan.

+ Jämnt trafikflöde.

+ Kortare restider.

+ Högre trafiksäkerhet.

– Det dyraste alternativet. Kanske till och med för dyrt.

– Det alternativ som innebär störst ingrepp på miljön i området. Den exakta sträckningen måste anpassas så att påverkan blir så liten som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om