Ny tunnel planeras på Tjustbanan
En 400-700 meter lång tunnel när tåget närmar sig Linköping kan bli verklighet på Tjustbanan. Däremot kostar det mer än det smakar att dra om sträckningen av järnvägen inne i Linköping.
Av utredningen framgår att Tjustbanan används i väldigt liten utsträckning för pendling mellan Åtvidaberg och Linköping. Istället är det buss som gäller.
Banverket räknar med att genom att korta ner tiderna så kommer pendlarströmmarna att öka. Eftersom en del av sträckan närmast Linköping är gemensam med Stångådalsbanan räknar man dessutom med fler pendlare från Kisa och Rimforsa.
Banverket avråder från de snabbaste alternativen närmast Linköping. De innebärt stora och kostsamma ingrepp som skulle ha gett förhållandevis små tidsvinster. Ett förslag som nämnts var att låta järnvägen ta över Åtvidabergsvägens sträckning ut ur staden. Nu föreslår man att den nuvarande sträckningen i stort sett behålls.
Under resten av sträckan fram till Åtvidaberg handlar det om att räta ut kurvor, för att klara trafik i 160-200 kilometer i timmen. Den allra mest märkbara förändringen skulle bli en tunnel mellan Åkroken och Markustorp utanför Linköping. Den ingår i ett av två tänkbara alternativ och behövs om tågen ska kunna hålla 200 kilometer i timmen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!