Här är den nya spriten undertecknad Västervik

Uppföljaren till Westerviks gin är en akvavit. "Vi är på mission att marknadsföra Västervik", berättar Christer Larsson, delägare i Aktiebolaget för Stadens bästa.

Carl Schollin, Christer Larsson och Jakob Nelson är delägare i Aktiebolaget för Stadens bästa.

Carl Schollin, Christer Larsson och Jakob Nelson är delägare i Aktiebolaget för Stadens bästa.

Foto: Tuva Strand

Västervik2024-07-16 05:00

– Akvavit är ju livets vatten. Det är ju det man dricker på våra finaste högtider, säger Christer Larsson.

Under en sillunch på Slottsholmen firar företaget lanseringen av sitt senaste tillskott, en akvavit med företagets Dry gin som bas. För att den ska räknas som en akvavit är den smaksatt med kummin. Stämningen är god och gänget sköljer ned drycken med hjälp av snapsvisor.

– Gin har ju en lite längre säsong än akvavit. Man dricker mest akvavit vid högtider som midsommar, på kräftskiva eller vid julbordet, säger Christer mellan snapsvisorna.

Christer förklarar att det är synd att akvaviten inte hann lanseras innan midsommar. Det stoppar dock inte dessa företagare, som dricker akvavit en vanlig måndag.

I dagsläget går nyheten att köpa på privatimport på Systembolaget. Christer tror att den kommer att komma till beställningssortimentet om tillräckligt många beställer den. Tills dess går den att dricka på fem restauranger i Västervik.

– Om man kollar på Systembolaget är vi topp tio–femton på den gin som säljer mest i Sverige. Det är för att vi är så starka lokalt. Dry gin kommer ju alltid att sälja bäst, sen vet man inte om akvaviten kan bli världens hit. O.P. Anderson går ju bra, berättar Christer.

undefined
Christer Larsson tycker inte att det måste vara en högtid för att dricka akvavit. Han hoppas att sill-lunch på måndagen vecka 29 kan bli en tradition.

Företaget har som mål att marknadsföra Västervik. Tanken är att turister som kommer hit ska köpa med sig en flaska hem som souvenir. I höst ska man dessutom delta i spritmässor för att ytterligare locka hit uppmärksamhet. Det finns dessutom planer på att vidga sortimentet.

– Vi vill ju utvecklas. Vi kan inte stanna här om vi säger så, säger Christer.

Han ser många möjligheter med akvaviten. 

– Jag funderar på om man ska hitta på någon rolig shotvariant, säger Christer.

Akvavitens etikett är ett mischmasch av typsnitt från prislistorna från Västerviks gamla spritbolag på 1800-talet. I arbetet med att ta fram etiketten har företaget samarbetat med museet. I samma veva har Aktiebolaget för Stadens Bästa donerat pengar till museet.

– Museet ska göra en utställning av Västerviks sprithistoria, som vi nu är en del av. Så vi ska donera en flaska. Det gamla spritbolaget satsade sin vinst på att utveckla Västerviks stad och det är lite den filosofin vi har också, säger Christer stolt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!